Кролевецькі рушники –
Символ щастя і любові.
Кролевецькі рушники –
Оберіг моєї долі.
Віктор Дзюба
Історична довідка. Кролеве́ць – місто районного підпорядкування в Україні на Сіверщині, у Сумській області, колишній центр однойменного району, теперішній центр Кролевецької міської громади, з 4 січня 2017 року. Місто Кролевець знаходиться на лівому березі річки Реть у місці впадання в неї річки Свидня. Через північно-західну околицю протікає річка Рудка. Відстань від Києва залізницею – 264 км, автошляхами – 262 км. До обласного центру м. Суми – 149 км. Населення 23 227 (01.01.2017).
Люди на цих землях господарювали ще в епоху енеоліту. Поселення, що після зведення тут укріплень, отримало назву Кролевець, можливо, від польського слова «круль», що означає король, було засноване на початку 17 ст. (імовірно 1601 р.) вихідцями Правобережної України. Розвитку міста сприяло його розміщення – на перехресті двох торгових шляхів. У 1638 р. Кролевець згадується як місто, а 1644 р. надано Магдебурзьке право [Бажан О. Г. Кролевець / Енциклопедія історії України : у 10-ти томах. Т. 5: Кон-Кю / НАН України, Ін-т історії України ; ред. В. А. Смолій. – Київ : Наук. думка, 2008. – 551 с. – С. 407].
Під час археологічних розкопок, які проводилися в місті Кролевець на лівому березі річки Реть (мікрорайон Подолове) було знайдено напівземлянку ранньослов’янського часу V-VІІ ст., в якій знаходилися прясла – матеріальна річ, яка говорить про наявність та розвиток ткацького ремесла на цьому місці [Карась А. В. Кролевецьке ткацтво // Кролевеччина, білі плями історії: зб. наук. праць : матеріали наук. конф. краєзнавству / Кролевецька райдержадмін., Кролевецька райрада ; упоряд. А. В. Карась. –- Кролевець : [б. и.], 2002. – 47 с. + 2 л. іл. – С. 25-28].
З другої половини ХVІІ ст. у сотенному містечку Кролевці (на Чернігівщині) був заснований вересневий ярмарок – один із найбільших українських ярмарків. З початку роботи Кролевецького ярмарку ткацтво у Кролевці набуло вибухового розвитку, з роками стало виробничим та художнім промислом. У цей час кролевецькі ткачі об’єдналися у ткацький цех Кролевецьке цехове об’єднання ткачів за Румянцевим переписом було найбільшим у Чернігівській губернії. У 1851 році відбулася перша в Кролевці виставка-ярмарок, на якій продавали місцеві рушники. Слава про них швидко перетнула кордони, і споживчий попит почав невпинно наростати. Із середини ХІХ століття кролевецькі рушники починають цінуватися в усій країні, а в 1914 році їх презентують на Всесвітній виставці в Берліні. У 1936 році в Парижі на Міжнародній виставці український виріб вперше отримує золоту медаль. Ним прикрашають інтер’єр королівських палаців деяких європейських держав.
Дослідниця кролевецького ткацтва Є. Ю. Спаська писала, що «дату заснування ткацького цеху в Кролевці не встановлено, але за даними Рум’янцевського опису 1765 – 1769 років, до нього вже входило 34 ткацькі двори, що нараховували майже 100 душ. Переважно це були безземельні посполити. Найбільш заможні ткачі (переважно міщани) мали учнів, які працювали на господаря за отримуване навчання. Є. Спаська вважала, що дату організації ткацького цеху в Кролевці можна віднести на кінець ХVІІ – початок XVІІІ століть» [Спаська Є. Ю. Господарство кролевецьких скупників Риндіних // Укр. іст. журн.: наук. журн. / НАН України, Ін-т історії України, Ін-т політ. і етнонац. дослідж. ім. І. Ф. Кураса. – Київ : Наук. думка, 1962. – № 5 (Вересень-Жовтень). – С. 109-111].
Численні факти і документи свідчать, що саме ХІХ століття стало періодом справжнього розквіту кролевецького ткацтва. Особливістю кролевецького рушника, на відміну від звичайного, вишитого, є те, що його ткали нарівні й чоловіки, й жінки. Відомі ткачі: Михайло Соломаха, Хома Тищенко, Нечипір Пастушок, Микита Задорожний, Яків Хоменко та інші. Особливо виділялись родини Падалків, Довгоп’ятих, Тюріних, Лисенків, Бельченків, Іванченків, Торобанів, Лукашів, Бичків, Сердеченків та інші. Леонтій, Єремій та Іван Ринді разом з ріднею вписали яскраву мистецьку і купецьку сторінки в розвиток ткацтва, заклавши фінансові підвалини розвитку цього ремесла [Спаська Є. Ю. Господарство кролевецьких скупників Риндіних // Укр. іст. журн.: наук. журн. / НАН України, Ін-т історії України, Ін-т політ. і етнонац. дослідж. ім. І. Ф. Кураса. – Київ : Наук. думка, 1962. – № 5 (Вересень-Жовтень). – С. 109-111].
Наприкінці ХІХ ст. і на початку ХХ ст. у Кролевці налічувалось понад дві тисячі ткачів-надомників, які у 1922 році, зусиллям ініціативної групи, об’єднались у артіль художньо-декоративного ткацтва «Відродження», яку очолив А. Яценко. Перші ткалі артілі: Х. Неровня, Г. Почепинець, Г. Власова, Г. Романюк. У 1960 році артіль перейменували на фабрику художнього ткацтва, де виготовляли речі масового побуту – штори, скатертини, покривала, килимки, рушники [Кролевецькі рушники: з історії художнього ткацтва на Кролевеччині / ред. В. В. Сереженко. – Кролевець ; Лебедин : Білий лебідь, 2002. – 59 с. – С. 13]. Кролевецька фабрика була одним з провідних центрів ручного художнього ткацтва. Вироби Кролевецької фабрики представлялись на вистаках – у Брюселі, Лондоні, Загребі, Монреалі, Нью-Йорку, Осакі, Торонто, Флоренції; вони експортувались до Італії, Канади, США, Франції, Японії та інших держав. Над створенням орнаментальних мотивів працювали кролевецькі художники: І. Дудар, Н. Прокопенко, Л. Закурська, О. Гавруш та творчих майстрів і ткачів фабрики О. Василенко, З. Черенкова, М. Даценко, Г. Єфіменко, Є. Дудка, Л. Ситник, Г. Шабельник, Є. Коноваленко, В. Валова, Л. Орел та багато інших. Ткаля В. Рекуха, яка пропрацювала на фабриці майже 40 років, у 1968 р. була удостоєна звання Героя соціалістичної праці. Ціною неймовірних зусиль вдалося врятувати фабрику.
Незважаючи на труднощі, сьогодні кролевецьке переборне ткацтво вийшло на новий рівень. Свої уміння передають молодшому поколінню майстрині, які працюють у Державному вищому професійному училищі м. Кролевець, в комунальному підприємстві «Кролевецькі рушники», у Спільноті Кролевецького ткацтва, яка об’єднує: майстрів ручного ткацтва, що практикують кролевецьке переборне ткацтво; спільноту кролевецької громади, що опікується збереженням, охороною та життєдіяльністю елемента нематеріальної культурної спадщини України «Кролевецьке переборне ткацтво»; громадську організацію «Центр розвитку «Жива культура» (https://krolevetsweaving.org.ua/). Традиції кролевецького переборного ткацтва передаються від майстра до учня, з покоління в покоління.
Збереженням, охороною та популяризацією кращих зразків кролевецького переборного ткацтва займаються Кролевецький краєзнавчий музей (https://www.facebook.com/profile.php?id=100083292814669), (http://krolevets.com/museum.php?zaly), де знаходяться рушники, який за часом виготовлення можна віднести до 1830 – 1840-х років (Скарби мистецтв. Кролевецькі рушники: https://www.youtube.com/watch?v=tohRRvxNdog).
Та Музей Кролевецького ткацтва (Музей кролевецького ткацтва: https://www.youtube.com/watch?v=xxLNXAThmbk&t=2s), (https://cutt.ly/pBDgnhc). відкритий у листопаді 2011 р., у рамках проведення Міжнародного літературно-мистецького фестивалю «Кролевецькі рушники» (https://www.youtube.com/watch?v=KGREugCT8Ts). У дні його проведення районний центр перетворюється на мистецьку Мекку, а все обертається навколо вічного оберегу, на честь якого проходять виставки, зустрічі, презентації, пісенні і поетичні вечори. Розташовано музей в історичній садибі родини Огієвських. В основу музею була закладена спадщина музейної кімнати Кролевецької фабрики художнього ткацтва. Музейне зібрання стародавніх і сучасних творів художнього ткацтва нараховує понад 1300 одиниць збереження. Ткані вироби, з фондів музею, дійшли до нас із ХІХ – ХХ ст. У експозиції музею представлені верстати, на яких досі тчуть рушники зберігачі музею [Музей кролевецького ткацтва. Ткані рушники кінця XIX – початку XX століття [Текст] = The Museum of Krolevets Weaving. Woven towels (rushnyks) of late XIX – early XX century : альбом / Кролевецька райдержадмін. Сумської обл. Від. культури, Музей кролевецького ткацтва ; упоряд.: Г. К. Ніжнік, І. О. Пурига, В. В. Гецевич. – Кролевець : [Б. в.], 2017. – 44 с. : іл.].
Кролевецький тканий рушник характеризується тканням, що не повторюється в інших районах країни, з чіткою системою орнаментально-композиційного декорування. Для кролевецького рушника є характерним поєднання білого й червоного кольорів. На білому, рідше червоному тлі між густо червоними паралельними смугами ткався багатий орнамент. Одні рушники заткані суцільними візерунками, на інших – менш густішими.
Доступним матеріалом для рушникового ремесла були коноплі та льон, які вирощувались на Кролевеччині. А от використання червоного кольору пов’язують з фарбуванням ниток червцем – комахою фіалково-чорного кольору, що живе на листі дуба. Їх збирали в червні, сушили і виробляли червону фарбу всіх відтінків (від ясно-червоної до темно-бурої). Крім того, фарбу добували з коріння марени, крапу, які висушували та перемелювали на порошок.
За призначенням кролевецькі рушники поділяли на буденні ужиткові й настінні декоративні, які займали значне місце в убранні української оселі. Білі буденні рушники оздоблювали тільки смугами по краях, святкові декоративні рушники були надзвичайно різноманітні за мотивами орнаментів і за технікою ткання. Ткали кролевецькі рушники у давнину довжиною від 170 до 600 см, а завширшки від 35 до 60 см, відповідно до призначення. На території Середнього Подніпров’я такий рушник був окрасою майже кожної хати. Кролевецькі кілкові (їх називали «королівські», «красні», а на Черкащині – «княжецькі») рушники мали ширину 40 см – 50 см і довжину 3 м – 4 м. Обрядові були довгі, подарункові – коротші та з орнаментом лише по краях. Вони набули великого попиту, оскільки використовувалися у весільному обряді, де виконували роль оберегу. У ХІХ – на початку ХХ ст. усі рушники ткалися на пари: виготовляли два однакових на одній основі, по довжині вряд, через засік. Продавалися парою, ніколи не підшивалися. Підшитий рушник вважався вживаним.
Кожна епоха накладала свій неповторний відбиток на характер зображення. Як вважають деякі дослідники, орнамент кролевецьких тканих виробів несе в собі інформацію з дохристиянських часів. Здебільшого це солярні знаки, квіти, дерева. Стилізовані зображення птахів і дерев, квадрати і ромби, пов’язані з давніми обрядами слов’ян. Образ жінки – матері землі втілювали в образі богині Берегині, яку зображували з піднятими вгору руками. Давній образ дерева життя представлений на кролевецьких рушниках у вигляді гілочки з квітами або овочами. Одним із найскладніших орнаментальних мотивів є «монастирки», тобто стилізовані зображення трибанної церкви, також зустрічаються стилізовані постаті людей. З ХІХ столітті серед народних мотивів орнаменту на тканинах з’явилися зображення двоголових орлів, причому двоголові орли давнішого, візантійського походження. Візантійські орли та орли-шуліки на рушниковому полотні сусідять винятково з язичницькими орнаментами. Окрема розлога тема – радянський період рушникотворення, коли переважала радянська символіка [Історія українського мистецтва: в 6 т. / Науково-дослід. ін-т теорії, історії та перспективних проблем радянської архітектури, Держбуд СРСР, Держ. ком. цивіл. будівництва та архітектури; голов. ред. М. П. Бажан. – Київ : АН УРСР, 1966. – Т. 4, Кн. 1 : Мистецтво кінця XVIII – першої половини XIX століття. – 1969. – 363 с. : іл. С. 270-271].
Кролевецькі рушники відзначаються не так різноманітністю візерунків, як багатством композицій, у які їх укладали. Характерною особливістю кролевецьких рушників є використання традиційної техніки перебору з ремізно-човниковим ткацтвом. Цей вид ткацтва пов’язаний із введенням багаторемізного ткацького верстата, кількість ремізок якого доходила іноді до 12 – 16. Найстаріший рушник 1838 року зроблено за старою технікою «під парки», тому він двосторонній – малюнки лицьової та зворотної сторін однакові. Рушник на льняній основі з природним барвником ниток з рідкісним малюнком двоголових орлів з опущеними крилами. Наприкінці XІX століття застосовуватиметься інша, простіша техніка, рушники починають робити односторонніми.
Кролевецький рушник – це неповторна задушевна пісня, співана різноманітними засобами ткання, розкішною фантазією орнаменту, в котрій наші далекі предки й сучасники виливали й вкладають нині свою багатющу поетичну палітру душі.
У читальній залі НІБУ з 20 жовтня експонується книжково-журнальна виставка з циклу «Нематеріальна культурна спадщина в документних джерелах з фонду НІБУ», яка висвітлює історію та сучасний розвиток кролевецького ткацтва. Запрошуємо відвідати виставку.
Список літератури з фонду Національної історичної бібліотеки України
Книжкові видання
Зі змісту: 3 розд. : Гургула І. В. Народні тканини. – С. 63-66.
4 розд. : Гургула І. В. Народні тканини. – С. 146-150 : іл.
Зі змісту: ІІІ. Организация кустарных промыслов и заботы о их развитии. Кустарные школы и мастерские. – С. 10.
VІІ. Техническая сторона. Кролевецкие тканые вещи... – С. 61.
Статті
Електронні джерела
Список не є вичерпним. Більше документів по даній темі Ви можете знайти в Електронному каталозі та базах даних НІБУ.
Укладачі: фахівці відділу довідково-бібліографічної та
науково-інформаційної роботи
О. В. Нестеренко, Л. М. Снігирьова
Наук. ред.: Г. В. Єфіменко
Докладніше про рубрику:
Нематеріальну культурну спадщину в документних джерелах