ДЯКУЄМО ВОЇНАМ, ЯКІ ЗАХИЩАЮТЬ КРАЇНУ!

Микола Федорович Даденков (1885–1955): постать в історії української педагогіки

Микола Даденков – одна з яскравих постатей у розвитку педагогічної науки в Україні першої половини XX століття. Його життєвий шлях поєднав у собі глибоку наукову діяльність і багаторічну викладацьку практику, що справила вагомий вплив на формування педагогічної думки того часу.

Народився 15 квітня 1885 року в місті В’ятка в родині, пов’язаній із земською службою. У юному віці разом із родиною переїхав до Чернігівської губернії, де й почалася його освітня та наукова діяльність. Навчався в Ніжинському історико-філологічному інституті, який завершив у 1910 році, здобувши фах слов’яно-російського філолога.

Свою педагогічну кар’єру він розпочав як учитель, а згодом – як викладач педагогіки у Київському Фребелівському жіночому інституті. У складні роки після революції працював у різних навчальних закладах Києва, а з 1930-х років – у педагогічних інститутах Ніжина, Дніпропетровська та Кутаїсі. Він неодноразово очолював кафедри педагогіки, зокрема в Ніжинському педінституті, де працював тривалий час.

У повоєнні роки його діяльність була пов’язана з Інститутом педагогіки України та Київським педагогічним інститутом, де він керував відділом історії педагогіки й кафедрою педагогіки відповідно. Як вчений, Даденков зробив значний внесок у вивчення історії української освіти, зокрема періодів XVI–XIX століть. Його праці були спрямовані на систематизацію педагогічних ідей та розвиток естетичного виховання.

За свою працю він був нагороджений орденом Трудового Червоного Прапора та кількома медалями. Його життєвий шлях завершився в Києві 19 січня 1955 року, де й був похований на Лук’янівському кладовищі. Спадщина Даденкова і досі є цінною для істориків освіти, а його підхід до вивчення педагогіки – взірцем для багатьох дослідників.

Добірка цікавих фактів із життя Миколи Федоровича Даденкова, а також деякі його наукові праці, які відіграли важливу роль у розвитку педагогіки:

  • Починав як філолог

Хоча Даденков став знаним педагогом, спершу він отримав фах слов’янського філолога це дало йому глибоку гуманітарну базу для подальшої наукової роботи в педагогіці.

  • Викладав у жіночому педагогічному інституті

У доволі прогресивному для свого часу закладі Фребелівському жіночому педагогічному інституті в Києві він викладав педагогіку ще до революційних подій 1917 року.

  • Очолював гімназію в Радомишлі

У 1916 році він був призначений директором гімназії адміністративна посада, яка вимагала не лише фахових знань, але й лідерських навичок у складний період.

  • Працював у кількох республіках СРСР

Педагогічна діяльність Даденкова охоплювала не лише Україну: він працював у Грузії (в Кутаїсі), що свідчить про високий рівень довіри до нього як науковця й викладача.

  • Батько видатного вченого

Його син, Юрій Даденков, став відомим механіком і членом-кореспондентом АН УРСР. Отже, наукова спадщина в родині передавалась у кількох поколіннях.

Праці з фонду Бібліотеки

 

Даденков, М. Ф. Школа на Україні в XVI – XVII століттях у боротьбі за зміцнення культурних зв’язків українського і російського народів / М. Ф. Даденков. – Київ : Радянська школа, 1954. – 20 с.

Головною суттю нарису є історія і передумови виникнення братських шкіл, які, на думку автора, «прагнули створити свою систему виховання, розвивати національну культуру і науку, щоб використати їх у визвольній боротьбі народу проти духовного поневолення».

Даденков, М. Ф. Життя, діяльність і педагогічні ідеї А . С. Макаренка / М. Ф. Даденков. – Київ : Радянська школа, 1949. – 65 с.

У книзі розглядається не лише педагогічна система Макаренка, а й її значення в контексті радянської освіти. Особливу увагу Даденков приділяє концепції колективу як ключового елементу виховання, аналізуючи принципи функціонування дитячого, учительського та сімейного колективів у системі Макаренка. Ця праця заклала підґрунтя для подальшого розвитку макаренкознавства як окремого наукового напряму в педагогіці.

Даденков, М. Ф. Естетичне виховання / М. Ф. Даденков. – Київ : Київський державний педагогічний інститут ім. О. М. Горького, 1956. – 25 с.

У цій праці автор аналізує зміст і методи естетичного виховання, підкреслюючи його важливість у формуванні гармонійно розвиненої особистості. Даденков розглядає роль естетичного виховання у школі, зокрема в середніх навчальних закладах, та пропонує підходи до його реалізації в навчально-виховному процесі. Варто зазначити, що автор також писав на цю тему раніше, зокрема, у 1940 році він підготував розділ «Естетичне виховання» для підручника з педагогіки для педагогічних вишів.

Даденков, М. Ф. Історія педагогіки / М. Ф. Даденков. – Київ : Радянська школа, 1947. – 324 с.

Один із найвідоміших підручників свого часу, в якому Даденков висвітлив розвиток освіти в Україні з XVI до XIX століття. Особливу увагу приділено розвитку освіти в Україні, зокрема періодам XVIXIX століть, висвітлюючи діяльність братських шкіл та їхню роль у культурному житті суспільства. Підручник також містить аналіз педагогічних систем різних країн, що дозволяє порівняти та зрозуміти загальні тенденції розвитку освіти у світовому контексті.

Даденков, М. Ф. Радянське виховання і його завдання / М. Ф. Даденков // Радянська школа та організація її роботи. Збірник на допомогу вчителеві західних областей України. – Київ : Радянська школа, 1946. – С. 3-15.

У статті, опублікованій в збірнику «Радянська школа та організація її роботи», розглядаються ключові аспекти та цілі радянської системи виховання. Автор наголошує на ролі вчителя у виховному процесі та необхідності тісного зв'язку між школою і громадськістю.

Про нього

Антология педагогической мысли Украинской ССР / сост. Н. П. Калениченко. – Москва : Педагогика, 1988. – 640 с. : ил.

Зі змісту : М. Ф. Даденков. – С. 457 – 458, 609.

Дем’яненко, Н. М. Учительські інститути в системі педагогічної освіти України (друга половина ХІХ – ХХ ст.) : монографія / Н. М. Дем’яненко, І. М. Кравченко. – Київ : Фенікс, 2010. – 512 с.

Кононенко, П. Українська освіта у світовому часопросторі / П. Кононенко, Т. Кононенко ; М-во освіти і науки України, Товариство «Знання» України, Центр «Українознавство». – Київ : Знання  України, 2007. – 591 с. – (Бібліотека українознавця).

Ніжинська вища школа у спогадах студентів і викладачів : мемуари: у 2 т. Т. 1 : 1820–1919 / Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя ; уклад.: Г. В. Самойленко, О. Г. Самойленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2015. –  507 с. : іл., фот.

Зі змісту : М. Ф. Даденков. – С. 61, 76, 108 – 109, 112.

Ніжинська вища школа у спогадах студентів і викладачів : мемуари: у 2 т. Т. 2 : 1920–2010 / Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя ; уклад.: Г. В. Самойленко, О. Г. Самойленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2015. – 530 с. : іл., фот.

Зі змісту : М. Ф. Даденков. – С. 5, 318, 490.

Пам’яті М. Ф. Даденкова / Радянська школа. – 1955. – №3. – С. 65.

Проценко, Л. А. Лук’янівське цивільне кладовище : путівник / Л. А. Проценко, Ю. Костенко ; Державний історико-меморіальний Лук’янівський заповідник. – 2-ге вид., випр. і доп. – Київ : Інтерграфік, 2001. – 192 с. : іл. – (Некрополі України ; вип. 5).

Зі змісту : Микола Федорович Даденков (1885-1955), видатний вчений-педагог, професор, зав. відділом історії педагогіки Ін-ту педагогіки УРСР. – С. 97.

Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (X – початок XX ст.) : нариси / ред. кол.: М. Д. Ярмаченко (відп. ред.) [та ін.]. – Київ : Радянська школа, 1991. – 381 с.

Самойленко, Г. В. Даденков Микола Федорович (03(15).04. 1885 – 19. 01. 1955) / Г. В. Самойленко // Енциклопедія Сучасної України. Т. 7 : Г – Д. – Київ : Ін-т енциклопедичних досліджень НАНУ, 2007. – С. 176.

Самойленко, Г. В. Ніжинська вища школа: сторінки історії / Г. В. Самойленко, О. Г. Самойленко. – Київ : Аспект-Поліграф, 2005. – 420 с.  

Зі змісту : М. Ф. Даденков. – С.229 – 230.

Українська педагогіка в персоналіях : у двох книгах. Кн.2 : XX ст. / ред. О. В. Сухомлинська. – Київ : Либідь, 2005. – 550 с. : портр.

Зі змісту : Даденков Микола Федорович (1885-1955). – С. 257 – 266.

Чавдаров, С. Х. К. Д. Ушинський : до 75-річчя з дня смерті / С. Х. Чавдаров, М. Ф. Даденков – Київ : Радянська школа, 1945. – 29 с.

 

Підготували: Опенько Я. Ю., Ширшова Л. Г. (відділ культурних комунікацій)