ДЯКУЄМО ВОЇНАМ, ЯКІ ЗАХИЩАЮТЬ КРАЇНУ!

ОБЕРЕГИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ Вип. 8

                                                                                                    «Вишивка і не повинна бути в моді. Вона завжди повинна бути в серці. Тоді і буде вишиванка оберегом і могутнім захистом!»  

О. Стецик

 

 

 

Вишиванка – оберіг, символ нескореності, духовна броня, сучасна зброя та нерозривний зв’язок поколінь. Щороку, в третій четвер травня, українці всього світу святкують День вишиванки — свято, сповнене українським духом і колоритом. Воно не має жодного політичного підґрунтя і покликане популяризувати українську культуру та традиції. Відомо, що ця подія досі не є офіційною, але свято так припало до душі українцям всього світу. 

День вишиванки, започаткований у 2006 році студенткою Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича Лесею Воронюк. У 2022 році цей день припадає на 19 травня. Особливе значення цей день має саме 2022 року, коли росія розпочала повномасштабну війну проти України. Українська вишита сорочка – це не просто елемент гардеробу, а й потужний оберіг. Це одяг вільних і сильних, незламних духом. 

Колір, форма, крій, матеріал, орнамент мають значення і разом створюють енергетичний заряд вишитої сорочки. Крім зовнішньої краси, в орнаментах зашифровані захисні обереги від злих сил. У кожному регіоні України ці орнаменти здавна відрізнялися за кольором і за зображенням символів (зі слов’янської міфології). Найкращі візерунки-обереги вишивали люблячі жіночі руки мами, дружини, бабусі. Наші предки могли з першого погляду визначити звідки родом чоловік, за орнаментом на його сорочці. 

Сорочки, вишиті спеціальними символами, носили козаки-характерники (деякі зразки збереглись донині). А воїни УПА носили з собою чорні вишиванки на випадок відходу в інші світи... Тисячі людей через ті вишиті сорочки страшенно страждали, гинули, терпіли голод… На жаль, більшість з вишиванок було знищено під час радянської окупації; вишиванка була підставою для цькування, її закопували в землю, аби зберегти для нащадків, бо вважалась найдорожчим предметом у родині, вона рятувала в голодомор (її обмінювали на хліб). 

У ХХІ столітті українська вишиванка знову є символом української сили та сучасною зброєю. Одягти вишиванку в 2014 році на Донбасі було небезпечно — це означало сказати «Я відстоюю свою землю. Це моя земля!». І в наш час переселенці, що покидали окуповані землі Донецької та Луганської областей, перетинаючи блокпости, також намагались вивезти свої вишиванки: одягали їх навиворіт, зверху надягали светри й таким чином вивозили з окупації. У 2015 році кримські татари, які на День вишиванки одягнули українські вишиті сорочки, були затримані російськими спецслужбами і звинувачені в підготовці терористичного акту (https://armyinform.com.ua/2020/05/21/vyshyvanka-ye-symvolom-neskorenosti-suchasnoyu-zbroyeyu-ta-nerozryvnym-zvyazkom-pokolin/).

А сьогодні у 2022 році у дитячому садочку «Ластівка» у Мелітополі російські окупанти розпочали «денацифікацію»: окупаційна адміністрація розпорядилася спалити дитячі вишиванки. «У садку нуль вихованців. Ніхто не ризикнув довіряти окупантам своїх дітей. Перше завдання, яке поставила окупаційна влада в нашому новому дитячому садку «Ластівка», відкритому на початку року, – спалити дитячі вишиванки. Ми їх купували на свята, урочисті та знаменні дати. Мабуть, інших важливіших завдань, крім як спалити вишиванки, в окупантів немає», – розповів мер Мелітополя Іван Федоров (https://news.obozrevatel.com/ukr/vojna-v-ukraine/rosijski-okupanti-v-melitopoli-virishili-voyuvati-z-dityachimi-vishivankami-odyag-uhvalili-spaliti.htm).

На сайті «Наше слово» опубліковано розповіді про те, що говорять діти в Україні під час війни. Ці історії різні, але водночас всі вони схожі – у кожній можна побачити себе. Мільйонам жінок з дітьми довелося залишати свій дім з однією валізою в руках. Українці помістили все життя в один рюкзак, бо взяли з собою найдорожче – спогади про мирне життя і віру у вільне майбутнє. 

Одна із таких розповідей якраз і доводить, що зі знання свого роду, історії рідного краю починається людина. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка – все це пам’ять, наша історія, наші символи. 

Христина, мама Марка, Херсон 

«Цей день я вже ніколи не забуду. Прокинулася десь о п’ятій годині ранку, бо відчувала, що наближається щось погане. Через лічені години я зрозуміла, що нам з Марком потрібно їхати якомога швидше. Все відбувалося як у тумані, я функціонувала на автоматі. Марко був напрочуд спокійний – він ріс без батька і наче відчував, що мені потрібна підтримка. Не плакав у дорозі, тільки постійно мене заспокоював. Він повторював, що все буде добре, а коли ми опинилися у безпечному місці – обійняв мене і сказав: «Я тебе дуже сильно люблю, мамо». Я не помітила, як виріс мій син, він мій захисник, а ще постійно нагадує, що він українець. На день народження попросив вишиванку» (https://nasze-slowo.pl/mamo-nas-zaraz-vbyut/). 

13 травня 2022 перед фіналом пісенного конкурсу «Євробачення-2022» гурт Kalush Orchestra влаштував фотосесію у вишиванках, щоб привернути увагу світової спільноти до України. Фотографії у вишитих сорочках музиканти опублікували в Instagram (Фото: instagram.com/kalush.official). Хлопці приміряли вишиванки різних кольорів – бежевого, білого та чорного. «Вишиванка для українців – не просто одяг, ця наша гордість, наш оберіг. До того ж, вишиванка – це ще й дуже красиво. Українська вишиванка – це класно, – відзначили учасники колективу. – Українська музика – це вайб» (https://apostrophe.ua/ua/article/lime/learn/2022-05-13/kalush-orchestra-pered-finalom-evrovideniya-2022-ustroili-fotosessiyu-v-vyishivankah/45918). 
 

Вишиванка є символом української нескореності, свободи. Іноземці із солідарності з українцями, також одягають вишиті сорочки, аби висловити свою підтримку, що вони на українській стороні в протистоянні з росією. Голівудські зірки у вишиванках: Гейден Панаттьєрі, Сільвестр Сталлоне і Арнольд Шварценеггер, Ніколь Кідман, Кеті Холмс та інші. 

На початку березня королева Іспанії Летиція на знак солідарності з Україною одягнула вишиванку, яку пошила українка Ольга Соловей, родом жінка з Івано-Франківська, емігрувала до Мадрида задовго до війни в Україні (https://firtka.if.ua/blog/view/koroleva-ispaniyi-letitsiia-odiagnula-vishivanku-iaku-poshila-zhinka-z-ivano-frankivska-foto). 

До Дня вишиванки у місті Вараш на Рівненщині 13 травня 2022 р. відбувся показ вишиванок. У Центрі дозвілля міста популяризували українську вишиванку, тим само збираючи гроші на тепловізор для наших військовослужбовців. Окрім того, присутні мали змогу подивитись дефіле у вишитому вбранні, яке створили місцеві майстрині громади. Також на заході глядачам продемонстрували колекцію сучасних вишиванок Людмили Козодой. Святкову атмосферу підтримували музичні тематично-стилістичні виступи (https://varash.rayon.in.ua/news/513515-u-varashi-vidbuvsya-pokaz-vishivanok). 

Ця війна не перша в історії нашої країни. З давніх-давен, поки воїни боролися за нашу землю, жінки вдома намагалися садили городи, білили хати, шили та вишивали обереги для хати та своїх чоловіків. Люди вірили, що вишивка, зроблена люблячими руками, захищає від темних сил. Наші бабусі й прабабусі під час і після великих скрут, в тому числі і воєн, створювали вишиванки – це працювало і як захист, і як «зашивання ран». 

Сьогодні, ледь не в кожного бійця на фронті окрім броні є свій захисник. Українські воїни показують на камеру свої обереги від ворожих куль: ікони, хрестики, вишиванки, листи з дому, дитячі малюнки та багато іншого. Вони вірять, що окрім бронежилета їх береже якась подарована з дому річ. 

Фахівець із вишивки пан Юрій Мельничук розповідає, що вишиті сорочки чи хустини, які вишивали своїм рідним у Другу світову, і справді рятували воїнам життя. 

Юрій Мельничук пропонує узори для вишитих сорочок-оберегів воїнів. Здавен одним із поширених оберегів є хрест. Хрести є різної конфігурації – прямі, косі, подвійні. Але найбільший захист дає хрещатий хрест. Хрещатий хрест дає захист на всі сторони світу, причому не тільки на площині – Північ, Південь, Захід і Схід, а також зверху і знизу – тобто в тривимірному просторі (6 сторін сакральної фігури куба). Більше  про символіку хрестів  можна дізнатися з відео https://www.youtube.com/watch?v=Mg9i_E6NNEI&t=6s.  

Розібратися з тонкощами створення української вишиванки до Перемоги допомогла самбірська майстриня Ольга Стецик. Вишивка – це щось магічне, щось таке, в чому наші українські жінки відтворюють своє життя, свої почуття, емоції. Коли жінки вишивають власноруч сорочки своїм чоловікам, вони вкладають у них дуже велику силу, великі почуття. Це сильний оберіг, вважає майстриня: «Якщо під час вишивки жінка ще й молить Бога дарувати захист, супроводжує створення вишиванки молитвою, це на мою думку, дуже сильно. Це неймовірної сили оберіг». «Вишивка і не повинна бути в моді. Вона завжди повинна бути в серці. Тоді і буде вишиванка оберегом і могутнім захистом!» Сорочки, вишиті жінками для чоловіка чи дітей, особливо ті, котрі намолені, є сильним захистом. Сорочки, вишиті під час війни, не тільки захищають, а наближають Перемогу й мирні часи. Поради та схеми для вишиванок Перемоги, розроблені Ольгою Стецик  (https://rubryka.com/ru/article/vyshyvanka-dlya-peremogy/). 

У мирний час в Україні у містах та селах організовувалися цікаві заходи, приурочені до Дня вишиванки: різноманітні флешмоби; акції («Найкраще фото у вишиванці» або «Найкраще сімейне фото»); виступи танцювальних народних колективів; сімейні змагання. У навчальних закладах різного рівня (школах, коледжах, інститутах, університетах) організовувалися навчально-пізнавальні семінари, зустрічі, дебати з цікавими людьми – науковцями, істориками, представниками творчих професій, знавцями історії вишиванок, народними майстрами та умільцями. Нерідко на подібні зустрічі запрошується представники з інших регіонів України. Це робилося для того, щоб найбільш повно розкрити величезне розмаїття українських вишиванок. 

Не дивлячись на війну, всупереч усім обставинам, українці до Дні вишиванки все одно готуються. Так, Харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості запросив приєднатися до флешмобу «Вишиванка – генетичний код нації»: всім, хто любить Україну, хто береже і продовжує традиції українського народу, пропонують одягнути свою улюблену вишиванку, зробити найкращу фотосесію або відеозапис з привітанням, або записати з друзями дефіле в вишиванках та завантажити свою творчість на сторінку в ФБ (https://firstpalace.kh.ua/zahody/fleshmob-do-dnya-vishivanki/).

Працівники Вінницького літературно-меморіального музею  М. М. Коцюбинського закликають приходити у вишиванках, та долучатись до створення фотовернісажу «Україна – це я»: «Хочемо підтримати Чернігівський музей-заповідник Михайла Коцюбинського, а також Національний літературно-меморіальний музей Г. С. Сковороди, які постраждали від обстрілів. Тому до міжнародного Дня музеїв, 18 травня, та до Дня вишиванки, 19 травня, вирішили створити фотовернісаж «Україна – це я». Чекаємо вінничан та гостей Вінниці у вишиванках! Адже, національне вбрання — це наша гордість та краса, наша історія, наше багатство», — розповідає директорка закладу «Вінницький літературно-меморіальний музей М. М. Коцюбинського» Лариса Кравченко (https://vn.20minut.ua/Podii/cherez-tizhden-den-vishivanki-u-sadibi-kotsyubinskogo-vzhe-mozhna-robi-11605038.html). 

Стародавня вишивка Донеччини, Луганщини, Харківщини, Миколаївщини та Київщини відтепер буде на сорочках. На одному з виробництв у Львові вирішили виготовляти сорочки з традиційною вишивкою регіонів України, які стали епіцентром активних бойових дій. «Ми повинні розповісти про ці регіони й підтримати людей, котрі покинули свої домівки, чиї помешкання знищили окупанти. Для того, щоб вони відчули родинний дотик та коріння», – зазначила автор ідеї, модельєр і розробник вишиванок Світлана Недодаєва, яка нині працює в компанії «Сварга». 19 травня, у міжнародний день вишиванки, планують показати повну колекцію (https://zahid.espreso.tv/vishivanki-z-traditsiynimi-ornamentami-okhoplenikh-viynoyu-regioniv-ukraini-vigotovlyayut-u-lvovi-foto). 

(Фото: https://nzl.theukrainians.org/vsesvitnij-den-vyshyvanky.html)
Сакральне значення вишивки для українців зробило її невід’ємною складовою традицій, звичаїв та обрядів, майстерно описаних у творах українських письменників: Івана Нечуя-Левицького, Григорія Квітки-Основ’яненка, Дмитра Павличка, Андрія Малишка та інших, які є своєрідними медіумами етнокультурного коду українців. Адже українська вишивка – це душа і серце нашого народу. Допоки українські жінки вишиватимуть сорочки, вкладаючи в них свою душу, а українські воїни одягатимуть їх – Україна непереможна!

Пропонуємо ознайомитися зі списком літератури з фонду Національної історичної бібліотеки України та відкритих джерел Інтернету.
Видання з фонду НІБУ:
Бабенко Н. Килимарство, вишивка: альб. / Н. Бабенко; упоряд. Є. Шевченко; Нац. рада з питань культури і духовності при Президентові України, М-во культури і туризму України, Полтавська облдержадмін., Обл. упр. культури і туризму. – Київ: Народні джерела, 2006. – 72 с.: фот.
Бебешко Л. Українська вишиванка: мальовничі узори, мотиви, схеми крою / Л. Бебешко. – Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2018. – 127 с.: іл.
Бондаренко М. Традиційний натільний одяг українців кінця XIX – третьої чверті XX ст.: кат.: за матеріалами виставок 2014–2018 років / М. Бондаренко, С. Вовкодав, Н. Юхименко; Нац. історико-етногр. заповідник «Переяслав». – Переяслав-Хмельницький, 2018. – 95 с.: фот.
Буковинські жіночі сорочки: альб. / упоряд.: Т. Лозинський, Л. Булгакова-Ситник. – Київ: Майстер книг, 2018. – 220 с.: фот., 5 вкл. л. табл.
Варивончик А. В. Традиційна народна вишивка як складова українського одягу (XX ст.): навч. посіб. для студентів ВНЗ / А. В. Варивончик ; Київський ун-т імені Бориса Грінченка, Ін-т мистецтв. – Київ: Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 108 с.  іл.
Васіна З. Українське народне вбрання / З. Васіна. – Київ: Мистецтво, 2020. – 71 с.: кол. іл.
Вишивка козацької старшини XVII-XVIII століть: кат. колекції Чернігівського обласного історичного музею ім. В. В. Тарновського / ред. Л. Сушко. – Київ: Родовід, 2001. – 200 с.
Волковічер Т. М. Вербальні тексти у народній вишивці кінця XIX – першої половини XX ст.: генеза, семантика, прагматика / Т. М. Волковічер; НАН України. Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. – Київ: Наук. думка, 2019. – 173 с.: іл.
Воропай О. Звичаї нашого народу: народньо-календарні звичаї: український народний одяг: етногр. нарис / О. Воропай; худож. оформл. І. Бородаєва. – Київ: Пульсари, 2012. – 632 с. : іл.
Жіноча сорочка Борщівсько-Заставнівського Придністров’я: альб. / упоряд.: Л. Булгакова-Ситник, Т. Лозинський. – Львів, 2013. – 333 с.: фот. – (Українське народне мистецтво).
Етнографічний образ сучасної України: корпус експедиційних фольклорно-етнографічних матеріалів Т. 10: Традиційне повсякденне та обрядове вбрання / НАН України. Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського; голов. ред. Г. Скрипник. – Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2018. – 639 с.
Кара-Васильєва Т. Історія української вишивки / Т. Кара-Васильєва. – Київ: Мистецтво, 2008. – 463 с.
Косміна О. Ю. Українське народне вбрання / О. Ю. Косміна. – Київ: Балтія Друк, 2017. – 64 с.: іл., карт., фот.
Коцан В. В. Традиційний народний одяг Закарпаття XIX – першої половини XX ст.: етнічна специфіка, обрядова роль: [монографія] / В. В. Коцан ; наук. ред. С. П. Павлюк; НАН України. Ін-т народознавства. – Львів: Ін-т народознавства НАН України, 2021. – 295 с.: іл.
Матейко К. І. Український народний одяг / К. І. Матейко;  АН УРСР, Музей етнографії та худож. промислу. – Київ: Наук. думка, 1977. – 223 с.: іл.
Матейко К. І. Український народний одяг : етногр. слов. / К. І. Матейко; НАН України, Ін-т народознавства НАНУ. – Київ, 1996. – 196 с. 
Петречко Д. І. Вишивані скарби Бойківщини: Західний регіон / Д. І. Петречко. – Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2012. – 88 с.: фот.
Свйонтек І. Гуцульські вишивки Карпат: мистецтво геометричного орнаменту та колориту: альб. 1 / І. Свйонтек. – Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2011. – 322 с.: фот. – (Вишивки Карпат).
Стельмащук Г. Г. Українське народне вбрання / Г. Г. Стельмащук; Львівська нац. акад. мистецтв. – Львів: Література та мистецтво, 2019. – 255 с.: іл.
Стельмащук Г. Г. Традиційний стрій етнографічних груп українців Карпат / Г. Г. Стельмащук; НАН України. Ін-т народознавства, Нац. акад. мистецтв України, Львівська нац. акад. мистецтв. – Львів: Апріорі, 2021. – 212, [3] с.: іл. – Вид. присвячене 30-й річниці Незалежності України.
Стечишин С. Мистецькі скарби українських вишивок / С. Стечишин. – [Вінніпег]: Накладом Союзу Українок Канади, 1950. – 134 с.: іл., рис., фот.
Традиційне народне вбрання Харківщини: альб. / авт. передм., упоряд. Г. В. Лук’янець. – Харків: Точка, 2018. – 138, [1] с.: іл.
Українець А. М. Традиційний одяг Рівненщини: у 2 кн. Кн. 1 / А. М. Українець; Рівненський обл. краєзн. музей. – Рівне: У фарватері істин, 2019. – 206 с.: фот.
Чумарна М. І. Вишивання долі: символіка і техніки шитва / М. І. Чумарна. – Львів: Апріорі, 2015. – 88 с.: іл.
Яхно І. П. Відродження вишивки на Донеччині: навч. посіб. / І. П. Яхно, А. П. Яхно. – Донецьк: Регіон, 2004. – 148 с.: іл.

Статті:
Верговська  М. Традиційний чоловічий одяг історичної Уманщини / М. Верговська // Наук. зб. Закарпат. музею нар. архітектури та побуту. – Ужгород, 2019. – Вип. 6. – С. 247-252.
Волянюк Н. Призначення вишивки в оздобленні сорочок Тернопільської області I пол. XX ст. / Н. Волянюк // Народознавчі зошити: наук. журн. – Львів, 2013. – №6 (114). – С. 1075-1079.
Захарченко С. Народні сорочки кінця ХІХ – першої половини ХХ століть в експозиції Музею українських обрядів Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав» / С. Захарченко, С. Зубер // Ніжинська старовина: зб. регіон. історії та пам’яткознавства. – Ніжин; Київ, 2016. – Вип. 22(25). – С. 108-114.
Іваневич Л. А. Регіонально-локальні риси побутуючих технік вишивки на святкових жіночих сорочках Поділля / Л. А. Іваневич // Хмельницькі краєзн. студії: наук.-краєзн. зб. – Хмельницький, 2019. – Вип. 19. – С. 107-122.
Карпенко О. Сорочка Марії Максимович / О. Карпенко // Народна творчість та етнологія. – Київ, 2012. – № 1. – С. 75-78.
Косміна О. Крій традиційної української сорочки / О. Косміна // Наша Берегиня: народозн. наук.-метод. часоп. / голов. ред. Мелько Людмила. – Київ, 2012. – Вип. 3. – С. 6-8.
Коцан В. Рукописи про вишивання візерунків на Закарпатті, записані та упорядковані М. І. Парлагом / В. Коцан // Наук. зб. Закарпат. музею нар. архітектури та побуту. – Ужгород, 2020. – Вип. 7. – С. 604-640.
Куцир Т. Жіночі сорочки Опілля: типологія та художні особливості / Т. Куцир // Народознавчі зошити: наук. журн. – Львів, 2016. – №1 (Січень-лютий 2016). – С. 59-73.
Приймак Х. Особливості традиційної сорочки Сокальщини кінця XIX – початку XX ст. / Х. Приймак // Народознавчі зошити: наук. журн. – Львів, 2014. – № 5 (119). – С. 1057-1061.
Список не є вичерпним. Більше документів по даній темі Ви можете знайти в Електронному каталозі та базах даних НІБУ.

Додатково читайте електронні джерела:

Від батька до сина: які сенси заховані в чоловічих вишиванках / Folkmoda. – Дата опублікування 31.01.2022. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://folkmoda.net/yaki-sensi-zahovani-v-cholovichih-vishivankah. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Вікторина до Всесвітнього дня вишиванки 2022. Презентація безкоштовно. Дистанційний захід [Електронний ресурс]  / Ліна з України // YouTube.  – Електрон. відео дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=x5LhAFMT8HI. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.  
День Вишиванки 2022. У культурі кожного народу є речі, які яскраво відображають його особливу національну традицію [Електронний ресурс] / Чернівецька районна рада //  Facebook. – Дата опублікування 29 квітня 2022. – Електрон. відео дані. – Режим доступу: https://www.facebook.com/watch/?v=382923480382249. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Методичні рекомендації до проведення майстер – класу до Дня вишиванки «Вишиванка – твій генетичний код» / Vseosvita. – Дата опублікування 24.02.2021. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/metodicni-rekomendacii-do-provedenna-majster-klasu-do-dna-visivanki-visivanka-tvij-geneticnij-kod-418237.html. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Обереги і узори для вишитих сорочок воїнів / Prekrasa Studio. – Дата опублікування 12 березня 2022. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.prekrasastudio.com/blog/267-oberehy-i-uzory-dlia-vyshytykh-sorochok-voiniv. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Спадок нації [Електронний ресурс] / День Вишиванки // YouTube. – Електрон. відео дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=UD5YFvzenes. – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.05.2022.
Спадок/Spadok. Донецька обл. Костянтинівський р-н [Електронний ресурс] / Film.ua Group // YouTube. – Електрон. відео дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=GtC-XHvdZnQ. – Назва з екрана. – Дата звернення: 12.05.2022.  
У вінницькому парку з’явиться «вишивана» алея (ФОТО) / ШоТам. – Дата опублікування 07.05.2020. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://shotam.info/u-vinnyts-komu-parku-z-iavyt-sia-vyshyvana-aleia-foto/. – Назва з екрана. – Дата звернення: 14.05.2022.
У Житомирі запустили флешмоб «Історія моєї вишиванки» / ШоТам. – Дата опублікування 16.05.2020. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://shotam.info/u-zhytomyri-zapustyly-fleshmob-istoriia-moiei-vyshyvanky/. – Назва з екрана. – Дата звернення: 14.05.2022.
Флешмоб до Дня вишиванки в 1+1 медіа [Електронний ресурс] / 1plus1media // YouTube. – Дата опублікування 21 травня 2020. – Електрон. відео дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=IVMKfi3-dY8. – Назва з екрана. – Дата звернення: 15.05.2022.  
Юрій Мельничук про знаки української вишивки. Хрест [Електронний ресурс] / Kozamedia // YouTube. – Електрон. відео дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Mg9i_E6NNEI. – Назва з екрана. – Дата звернення: 14.05.2022.
День вишиванки 2022: коли, історія, українські традиції / ТСН. – Дата опублікування 11.05.22. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://tsn.ua/ukrayina/den-vishivanki-2022-koli-istoriya-ukrayinski-tradiciyi-2055847.html. – Назва з екрана. – Дата звернення: 14.05.2022. 
День вишиванки: 20 віршів українською для дорослих та дітей / ТСН. – Дата опублікування 10.05.22. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://tsn.ua/ukrayina/den-vishivanki-20-virshiv-ukrayinskoyu-dlya-doroslih-ta-ditey-2058325.html  – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Майстер-клас «Паперова вишиванка» [Електронний ресурс] / Центральна бібліотека. – Дата опублікування 2 червня 2020. // YouTube. – Електрон. відео дані. – Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=0LWX8y5QdJw. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022. 
Майстер-клас «Орнамент для вишиванки» [Електронний ресурс] / Видавництво Навчальна книга – Богдан. – Дата опублікування 14 лютого 2019.  – Електрон. відео дані. – Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=puyHQLhWE7s. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Майстер-класи / Вишиванка. – Електрон. дані. – Режим доступу: http://vishivanka.net.ua/masterclass. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
День вишиванки 2022: єднання українців в умовах війни /  Чернівці. – Дата опублікування 15 квітня 2022.  – Електрон. дані. – Режим доступу:  https://acc.cv.ua/news/chernivtsi/den-vishivanki-2022-ednannya-ukrayinciv-v-umovah-viyni-83879. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.
Дар від Бога. Якою була перша вишиванка та як екстравагантно носив її Іван Франко / TelekanalNTA. Пряма мова Львова. – Дата опублікування 20.05.2021. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.nta.ua/dar-vid-boga-yakoyu-bula-persha-vyshyvanka-ta-yak-ekstravagantno-nosyv-yiyi-ivan-franko/. – Назва з екрана. – Дата звернення: 16.05.2022.


                                             Укладачі: фахівці відділу довідково-бібліографічної та науково-інформаційної роботи Нестеренко О. В., Снігирьова Л. М.