ДЯКУЄМО ВОЇНАМ, ЯКІ ЗАХИЩАЮТЬ КРАЇНУ!

The Bayeux Tapestry. Килим з Байо

До уваги користувачів пропонуємо виставку «The Bayeux Tapestry. Килим з Байо» до Всесвітнього дня вишиванки з фонду відділу документів іноземними мовами.

Вишивка – один з найбільш поширених видів декоративного мистецтва, в якому орнаментальне та сюжетне зображення на тканині, шкірі, повсті виконується різними ручними або машинними швами. Вишивка виникла з появою шитва на примітивному одязі людини кам‘яного віку. Уже в першому тисячолітті до нашої ери вишивка досягла високого художнього рівня в народів Стародавнього Вавилону, Греції, Риму, Китаю, Індії, Ірану. Особливою пишністю відзначалася вишивка Візантії. Вплив її позначився на вишивальному мистецтві країн Середньовічної Європи і Київської Русі.

«Килим з Байо» - вражаючий твір XI століття – відомий також, як килим королеви Матильди. Це не килим, а вишивка, виконана не Матильдою, а професійними вишивальницями, швидше за все, англійськими. 

Гобелен з Байо́ (фр.Tapisserie de Bayeux) — виготовлений в 1077 р., шмат вишитої тканини, розміром 0,5 на 68,38 метри — гобелен у традиційному розумінні — на якому зображено події, що передували завоюванню Англії норманами та події, власне, завоювання, а також пояснювальні написи, писані латиною. По всій довжині полотна відтворено 58 сцен, зображено 600 персонажів, 500 тварин усіх видів, 200 коней, 50 дерев, 380 латинських слів описують дивовижну історію. Контури малюнка вишивки виконані стебельчатим швом, інші частини гладдю. Фігури людей зображені з великою жвавістю. На широкому бордюрі сцени з езопових байок, різні сільські сцени, такі як оранка, сцени полювання, а також чисто декоративні мотиви.

У 1729 р. Бернар де Монфокон (1655—1741), чернець-бенедиктинець, філолог та історик, оприлюднив репродукції з зображеннями килиму.

З фонду НІБУ: 

Montfaucon, Bernard. Les Monumens de la Monarchie Francoise qui comprennent l'HIstoire de France [Текст] T. 1. ...Jusqu'a Filippe I / B. Montfaucon. - Paris : Gandouin et Giffart, 1729. - XXXIX, 402 p. : il. - Франц., латина. [Пам’ятки французької монархії, які охоплюють історію Франції з ілюстраціями до кожного періоду царювання, що збереглися не дивлячись на перипетії долі] Шифр 9(44) / М-82

Найбільш рання згадка в письмових джерелах про килим з Байо віднайдена в описі майна Кафедрального собору Байо за 1476 рік. Загальноприйнята думка, що килим був створений майстринями за наказом королеви Матильди, дружини англійського короля Вільгельма Завойовника. Тому у Франції килим із Байо має назву «Килим королеви Матильди».

У XX ст. виникла ще одна гіпотеза: замовником килиму міг бути Одо, єпископ Байо, рідний брат короля Вільгельма I. Підтвердженнями цієї гіпотези слугують деякі факти:

  • серед зображень — три особи, наближені до єпископа, а їхні імена також віднайдені у Книзі Страшного суду;
  • килим зберігався в соборі Байо, побудований коштом єпископа Одо;
  • килим створено раніше 1476 р., себто близько XI ст., коли будували собор (у 1070-х рр.), отже, він створювався для декору самого собору.

Якщо так, то килим пов'язаний з єпископом Одо та майстрами-ткачами Британії, адже головні земельні володіння єпископа були розташовані в сучасному графстві Кент.

До того ж, деякі написи латиною на килимі мають англосаксонскі корені, а рослинні фарби, використані майстрами, були розповсюджені саме в Англії.

Килим вишито на лляному полотні шерстяними нитками. Використано 8 кольорів: 3 різних синіх, яскраво-зелений, темно-зелений, червоний, жовтий і сірий. У розмальовці сюжетів спостерігається деяка химерність: там фігурує, наприклад, синій кінь із зеленим волоссям.

Введення в культурний обіг

Tapisserie bato1.jpg Odo bayeux tapestry.png

Килим виставляли на релігійні свята в соборі Байо, але це мало лише місцеве значення. Заново відкрили килим у кінці XVII ст. на хвилі нової зацікавленості в гобеленах, а також створенні відповідних мануфактур у Франції.

У небезпечні для історичних пам'яток минулого роки французької революції 1789 – 1793 палкі прихильники радикальних змін пропонували використати килим XI ст. як капу для зброї. Але знайшлась особа, що віддала менш цікавий зразок текстилю. Особою був якийсь освічений адвокат, що добре розумів значну мистецьку вартість малопривабливого зовнішньо килиму XI століття.

До килиму-реліквії потяг свої руки і новий французький диктатор Наполеон І. За його наказом килим із Байо у 1803 р. вивезли до Парижа.

У роки Другої світової війни килим захопили нацисти, але зберігали в коморах музею Лувр. У повоєнні роки килим повернули до Байо.

Музей килима Байо

Сам гобелен виставлено для огляду у спеціальному музеї (Musée de la Tapisserie de Bayeux), що розташований у місті Байо в Нормандії. Копія гобелену з Байо, зроблена у вікторіанські часи, зберігається в Музеї Редінгу, в англійському місті Редінг.

Гобелен є національним надбанням Франції. У 2007 році ЮНЕСКО включила його до реєстру «Пам’ять світу». Цінність полотна полягає в тому, що воно дає уявлення про середньовічну зброю, одяг і предмети побуту.

Французький музей оцифрував та виклав у вільний доступ знаменитий гобелен. Тепер же, щоб розглянути всіх героїв, необов’язково летіти в Байо — просто відкрийте цифрову копію полотна, створену фахівцями музею міста. Звісно, фото полотна були доступні раніше, проте ніколи в такій якості. Для любителів пазлів: гобелен можна розібрати та зібрати наново, для цього є окремий онлайн-конструктор.

Вивчати гобелен

Битва при Гастингсе и тайна гобелена из Байё