ДЯКУЄМО ЛІКАРЯМ, ЯКІ РЯТУЮТЬ КРАЇНУ!

Мода у спіралі часу: літопис вбрання

В Міжнародний день краси, який відзначається 9 вересня (з 1995 року), запрошуємо переглянути другу частину віртуальної книжково-журнальної виставки «Мода у спіралі часу: літопис вбрання» та поринути в унікальну подорож у світ історії одягу та аксесуарів різних часів і народів.

На виставці представлені видання з фондів бібліотеки, які відтворюють історію виникнення українського та європейського вбрання від III ст. до н.е. до XXI ст. н.е.

Історія одягу з найдавніших часів до наших днів є наче дзеркалом, в якому відбивається вся історія людства. Кожна країна, кожен народ в окремі періоди свого розвитку накладають свій відбиток, свої специфічні риси на одяг людей. Історія моди майже так само стара, як й історія костюма. З того моменту, коли людина відкрила значення одягу як засобу захисту від несприятливих впливів природи, залишалося небагато доти, поки вона не почала міркувати про його естетичні функції.

Виставка розміщена в виставковому залі відділу соціокультурних комунікацій.

Буковинські жіночі сорочки : альбом / упоряд.: Т. Лозинський, Л. Булгакова-Ситник. - Київ : Майстер книг, 2018. - 220 с. : фот., 5 вкл. л.

В альбомі представлено світлини жіночих святкових сорочок кін. ХІХ — початку ХХ ст. з Буковинського Придністров’я — Заставнівського району Чернівецької області. Мета видання — ввести в науковий обіг зразки високого мистецького рівня, які можна побачити в музеях та приватних збірках.

Фото 1: Жінки та дівчата у буденному одязі. Поч. XX ст.

Фото 2: Молодь танцює. Село Онут Заставнівського р-ну 1928 р.

  Фото 3: Дівчата у весільному вбранні.

  Кіцманський повіт,1920-ті рр.

Жіночі сорочки – один із найдавніших видів одягу, пошитий із тканини. У будень, пораючись у хаті чи по господарству, селянка не залежно від пори року мала на собі довгу полотняну сорочку, оповиту довкола стегон горботкою (обгортка, опинка). Крій та декор буковинських сорочок становлять одну групу з подільськими. Як будь-який вид одягу сорочка має певний фасон, що характеризується конструктивною лінією всіх деталей, наявністю чи відсутністю їхньої драперії та оздоблення.

Сорочка, поч. XX ст. (с. Брідок)

Сорочка, кін. XIX – поч. XX ст. (с. Товтри)

Сорочка, кін. XIX – поч. XX ст. (с. Самушин (?))

 

Васіна З. Український літопис вбрання: науково-художні реконструкції: Книга-альбом / упоряд. авт. тексту, худож. реконструкції З. Васіна. - К. : Мистецтво, 2003.Т. 1 : 11 000 років до н.е. - ХІІІ ст. н.е. - К. : [б.в.], 2003. - 448 с.

Як і коли виникли основні види одягу – сорочка, штани, в які глибини історії сягають своїм корінням символи українських вишивок і орнаментів? Як одягались наші пращури і що ми зберегли на сьогодні?

Не претендуючи на абсолютну істину, на основі точних наукових досліджень у книзі викладено версію еволюції вбрання на території України в художньо узагальнених образах.

Книга-альбом відомої української художниці Зінаїди Васіної «Український літопис вбрання» охоплює період понад десять тисяч років, є унікальним поєднанням науково-художніх досліджень історії одягу племен і народів, які проживали на теренах сучасної України з доби пізнього палеоліту до часів Київської Русі.

Різновиди першого зшивного одягу. Повсякденне хутряне вбрання

(пізній палеоліт)

Різновиди шкіряного вбрання з тканинними елементами – опліччям і штанами

(неоліт)

Вбрання рядових скіфів

(скіфи)

Автор у яскравих художніх образах відтворила комплекси вбрання усіх верств населення: духівництва, козацтва, дворянства, а також міщан, городян та селян різних регіонів України та показала характерні особливості його крою, оздоблення, декорування тощо. Акцентуючи увагу на розмаїтості одягу, що увібрав у себе багатотисячолітній розвиток духовної та матеріальної культури народу, автор розкриває процеси формування українського костюма.

Способи носіння скроневих кілець (літописні слов’яни)

Фрагменти жіночоподібних фігурок                           Ритуальне вбрання жінок до свята

(пізній етап енеоліту)                                весняного циклу (пізній етап енеоліту)

Прикраси  (слов’яни)

 

Мерцалова М. Н. История костюма : очерки истории костюма / М. Н. Мерцалова. - Москва : Искусство, 1972. - 197[1] с.

Видання кандидата мистецтвознавства М. Н. Мерцалової пропонує читачеві унікальну подорож у світ історії костюма різних часів і народів. Чотиритомник дозволяє простежити історичну послідовність розвитку форми костюма від давнини до кінця XIX століття, а також дізнатися про маловідомі факти виникнення того чи іншого предмета костюма.

Європейські чоловічі костюми XVIII ст. (Франція  XVIII ст.)

Європейський костюм Нового часу (перша пол. XX ст.)

Портрет світської жінки поч. XX ст. (Портрет кн. Орлової, 1910)

Парадні костюми 2 пол. XV ст.

Велика частина ілюстрованого матеріалу, підібраного автором як в закордонних каталогах, так і безпосередньо в музейних фондах, вперше публікується у виданнях подібного роду. Авторські анотації до кожної ілюстрації дозволяють оцінити ступінь впливу історичного аспекту на особистість, а костюм уявити персональною характеристикою особистості.

Видання містить таблиці крою деяких костюмів різних епох.

           Одяг Пізнього Середньовіччя та Відродження                                     Чоловічий одяг Відродження та XVII ст.

 

Ніколаєва Т. Український костюм. Надія на ренесанс / Т. О. Ніколаєва. - Київ : Дніпро, 2005. - 317 с.

Книга «Український костюм» – перше в Україні систематизоване видання, в якому на матеріалі історико-художніх реконструкцій простежується процес формування високохудожніх комплексів національного костюма українців, взаємодії на різних етапах з культурами інших народів.

Українське вбрання XVIII XIX ст.

Український традиційний костюм XIX поч. XX ст.

 

Діадема (Артюховський курган); Керченська сережка; Золота ажурна шапка (Павлівський курган) IV ст. до н.е.

Вушна сережка з кургану «Велика Близниця».

Золото VIII-IV ст. до н.е.

У праці використано значну кількість джерел з археології, іконографії, етнографії, образотворчого мистецтва, що дозволило наочно розкрити історичну та художню цілісність українського костюма, його значення для національної та світової культури.

Багатогранність використаних джерел та комплексний дослідницький підхід дозволили детальні реконструкції українського одягу, простежуючи етнокультурні взаємовпливи і процеси формування традиційних особливостей від Київської Русі до початку XX століття.

Жіночі сорочки XIX – поч. XX ст.

 

Перукарське мистецтво : підручник для учнів професійно-технічних навч. закладів : У 3 кн. / заг. ред. В. Ф. Орлов. - К. : Грамота, 2005 .

Кн. 1: Історія перукарської справи / І. І. Оболенська, Л. С. Сургай, С. Б. Шевелюк. – 2005. – 352 с.

 

В історії перукарського мистецтва провідне місце займає історія зачіски. Важко встановити, коли саме виникла культура догляду за волоссям, але деякі факти свідчать, що вже 2-3 тис. років до н.е. жінки робили собі різні зачіски та прикрашали своє волосся.

 

Жіноча статуетка з Вілендорфа (палеоліт);

Чоловічий головний убір (палеоліт);

Гребінці первісних народів

          Весільна зачіска                    Зачіска на основі поліської

(на основі гуцульської, кін. XIX ст.)

Технології виконання жіночих зачісок різних стилів

 

Резанова Н. Былое и моды : история костюмов, вещей и нравов, рассказанная серьезно и не очень / Н. Резанова. - Одесса : Фенікс, 2010-2011.

Кн. 1  : 2010. - 296 с. 

Кн. 2 : 2011. - 388 с.

Книга «Минуле і моди» Наталії Юріївни Рєзанової, одеського автора книг з історії моди, критика і публіциста.

Нащадків смішать, як правило, найсерйозніші ідеї предків. Нескінченна зміна уявлень про красу приводила до комічних результатів. За всю історію моди канони краси і прекрасного зазнавали кардинальних змін, породжуючи такі чудернацькі витвори, як сорочки із чотирма рукавами, залізні жіночі корсети, високі об’ємні зачіски. Ось таким курйозам моди, етикету й побуту присвячує свою книгу Наталія Рєзанова за допомогою трьох тисяч гротескних малюнків художників всіх часів і народів, багато з яких забуті і відтворюються вперше. Її двотомна праця привертає до себе увагу захопливою, дещо іронічною манерою оповіді.

У центрі уваги авторки – предмети чоловічого і жіночого гардеробу, окремі аксесуари (парасолька, віяло), взаємозв’язок розвитку моди зі спортом й театром, виникнення косметичних традицій та багато інших цікавих аспектів.

Так, наприклад за часів правління імператора Олександра І популярністю користувалися «олександрівські букети». Дами тієї епохи вирушали на бал із квітами, перші літери назв яких складалися в ім’я «Олександр». У ХVІІІ столітті закохані за допомогою квітів мали можливість висловлювати свої почуття: «Кавалер мог назначить день и час любовного свидания числом цветков гиацинта, упрекнуть избранницу в холодности, сунув ей в руку ветку цветущей яблони, рискуя в ответ получить цветок чертополоха, что означало «ты мне надоел». [Кн. 2, С. 279]

Резанова Н. Кто там в малиновом берете... : история дамских шляпок / Н. Ю. Резанова. - Киев : Факт, 2007. - 188 с. : ил.

Книга охоплює період розвитку жіночих головних уборів від III ст. до н.е. – XXI ст. н.е. Невід’ємна частина жіночого костюма – капелюшок, за тисячі років свого існування зазнав фантастичних змін форми. Закономірності та випадковості цього процесу, історія культових моделей, серйозні факти і гумористичні коментарі до них складають зміст книги.

Хустки заміжніх жінок.

Україна XIX ст.

Журнал мадам Елоф. Моди та зачіски часів Марії Антуанетти. Франція 1787-1790

Моделі з журналу «Femina» 1990-ті

Шляпки європейських модельєрів

1980-2000

 

Гравюра з журналу                         Вуалі 1850,1860,

     «Petit Courrier des Dames»                 1870,1880 (Європа)

 

Самокиш М. Мотиви українського орнаменту: альбом / упоряд. та авт. передм. О. С. Морозов ; Музей рідкісної книги б-ки Ніжинського держ. університету ім. М. Гоголя. - Репр. вид. - Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2019. – 56 с.

Репринтне перевидання альбому літографій видатного українського художника-баталіста та книжкового графіка Миколи Семеновича Самокиша (1860-1944). Альбом вийшовший невеличким тиражем у 1902-1904 рр., є книжковим раритетом, на жаль, маловідомим сучасним поціновувачам народного мистецтва та творчості митця, і в Україні вцілому ніколи не перевидавався.

Видавці намагаються привернути увагу громадськості до необхідності вивчення давніх традицій української народної творчості, так і віддати належну шану подвижницькій творчій праці видатного художника.

Стамеров К. Нариси з історії костюмів / К. К. Стамеров. - Київ : Мистецтво, 2007. - 431 с.

Книга становить короткий систематизований і узагальнений огляд історії костюмів народів світу від найдавніших часів до початку XX ст. Використовуючи багатий іконографічний матеріал, спеціалізовану вітчизняну і зарубіжну літературу, Костянтин Стамеров відтворив картину історичного розвитку костюмів як невід’ємної частини матеріальної культури людства.

Чоловічий одяг.

Стародавній Єгипет III тисячоліття – IV ст. до н.е.

Західноєвропейські жіночі головні убори, наколки.

Третя чверть XVII ст.

Автор не лише подав загальні відомості про костюми різних народів, а й познайомив з основними силуетами, особливостями крою, тканинами, головними уборами, зачісками, прикрасами й різноманітними складовими костюма на кожному етапі його розвитку. Автор створив до видання чорно-білі та кольорові ілюстрації.

Європейський військовий обладунок. Взуття.

XVII-XVIII ст.

Західноєвропейський чоловічий верхній одяг.

Середина XVIII ст.

Чоловічий одяг. Візантія.

кін. IV – середина XV ст.

Жіночий одяг Стародавнього Риму

I тисячоліття до н.е. – V ст. н.е.

Журнали мод обожнюють всі модниці світу - ще б пак, адже їх можна гортати, читати, розглядати картинки до дрібниць.

У XXI столітті отримав розвиток новий тип модного глянцю – інтернет-ресурси, присвячені моді. Вони існують як у вигляді окремих видань, так і в якості філій глянцевих журналів. Інтернет-ресурси відрізняються більшою оперативністю і варіативністю інформації. Крім сайтів, в XXI столітті з'явився новий тип продажів глянцевих журналів - через інтернет-підписку, коли кожен номер друкованого видання можна прочитати в онлайн-варіанті на екрані будь-якого електронного носія. Також останнім часом стали популярними модні блоги, які відрізняються високою оперативністю подачі інформації, а також наявністю емоційної складової.