Національна історична бібліотека України висловлює глибоку вдячність усім, хто передає книги до нашого фонду.
Ваші дарунки — це не просто видання, а частинка культурної спадщини, яка збагачує знання, надихає дослідників і відкриває нові горизонти для читачів.
Дякуємо за вашу щедрість, довіру та любов до книги.
Разом ми зберігаємо історію — для сьогодення і майбутнього.
Фонд Національної історичної бібліотеки поповнився виданнями співробітників Музею театрального, музичного та кіномистецтва України, які видані до 100-річного ювілею Музею (2023). У виданнях представлено вагомий науковий і творчий доробок колективу працівників, зокрема:
— Науковий збірник матеріалів Всеукраїнської конференції «100 років в авангарді», що відбулася 25-26 квітня 2023 року, присвяченої 100-річчям мистецького об’єднання «Березіль» та Українського театрального музею;
— Річник МТМК України №7, який містить публікації з ювілейного проєкту #Театральний_музей_100, що висвітлює значні
звершення музею за період 1987-2024 рр.
А також:
— Збірник матеріалів 28 наукових читань «Марія Заньковецька та її доба», присвячених 165-річчю від дня народження Миколи Садовського (відбулися 14 грудня 2021);
—Збірник матеріалів 29 наукових читань «Марія Заньковецька та її доба» на тему «Вплив жінок-мисткинь на розвиток українського мистецтва» (відбулися 14 грудня 2023);
— Каталог колекції кобз, бандур, торбанів і ладкових музичних інструментів.
Національна історична бібліотека України щиро дякує Національному художньому музею України за подаровані видання, присвячені українському мистецтву.
![]() |
Ісаков Д. Скульптури : [каталог] / Д. Ісаков. - Київ : Новий друк, 2024. – 144 с. : фот. Мініатюрні композиції Дениса Ісакова на рівні мистецьких інтенцій формують унікальну матеріальність, яку західні аналітики схильні визначати дієвою концепцією «актуальної ментальної моделі». Тобто суб’єктивна пластична лексика скульптора конструює ірраціональні авторські само референтні світи, насичені кластерами персоніфікованих смислів всередині загальновідомих сакральних наративів, чи то Святого Письма, чи то давньоіндійського або давньо-китайського епосу. В такий інтелігібельно-телескопічний спосіб скульптор затверджує свій унікально-персоналізований досвід як суб’єктивний образ світу, долаючи розрив між історико-культурним явищем і багатомірною семантичною сутністю твору, між надчуттєвим відчуттям і емпіричною дійсністю, обмеженістю індивідуального сприйняття і об’єктивними логічними патернами інтерпретацій. І подібний творчий холізм теж стає найбільшою цінністю творів скульптора, яким би коштовним сам по собі не був використаний у роботі матеріал. |
![]() |
Шматок А. М. Мистецтво Анатолія Шматка. Український наїв ХХІ століття : [альбом] / А. М. Шматок. - Київ : Новий друк, [2023]. – 172 с. : фот. Альбом вперше представляє доробок українського художника Анатолія Шматка. Представник «наївного мистецтва», Анатолій поєднує у своїх яскравих образах традиції народу з виразним авторським стилем. Будинки та церкви, квіти і тварини, персонажі та місця з творів митця утворюють комфортний для глядача Всесвіт: світ фантазій Анатолія Шматка. В альбомі вміщено репродукції 204 робіт художника. |
![]() |
Котерлін Р. Художник і час : [альбом] / Р. Котерлін ; упоряд. А. Звіжинський. - Київ : Новий друк, [2024]. – 485 с. : фот. «Поки ти є, є час; коли тебе немає, немає і його», – цю цитату приписують Котерліну, і вона досить точно описує його мистецьку практику (і не тільки мистецьку). Природа часу – його циклічність, його повільність та плинність одночасно – це один із лейтмотивів художніх висловлювань Котерліна. Ростислав Котерлін полюбляє – та вміє – грати з часом у своїх роботах. Він то заглядає в майбутнє, то й зовсім заперечує ідею майбутнього як надто ефемерну субстанцію на користь теперішнього, на користь «тут і тепер»: «Час це ти сам» буквально написано на роботі Happy New Year (2018). Роботи Котерліна – це свідчення людини, яка опинилася в ті часи, коли завтра настільки непередбачуване, що все, що у неї дійсно є, – це сьогодні. |
![]() |
Мистецтво Одеси в колекції Михайла Кнобеля : [альбом] / авт. проекту М. З. Кнобель ; ред.-упоряд.: М. З. Кнобель, М. М. Маричевський ; літ. ред.: А. М. Маричевська, А. С. Глущак. - Львів : Афіша, 2002. – 192 с. : фот. Альбом вперше в Україні знайомить шанувальників образотворчості з доробком художників, твори яких складають колекцію Михайла Кнобеля, - гроно яскравих імен, які різнобічно презентують одеську школу малярства 60-х – 90-х років ХХ століття, її авангардне русло. |
![]() |
Маґурич в Україні. 2007-2023 : [календар-альбом] / авт. текстів: Ш. Моджеєвський, Ф. Моджеєвський ; фот.: Ш. Моджеєвський, Т-во «Маґурич» ; пер. з пол. Т. Очко ; дизайн та верстка А. Філь. - Nowica, 2023. – [14] арк. : фот. Маґурич – це феномен. Феномен, створений людьми доброї волі, здатними співіснувати та діяти на його благо. Сценою цієї діяльності є звичайне життя і кладовища, котрі являються його органічною частиною. Це виснажлива, а часом і важка робота, та й надалі появляються все нові люди, які працюють з Товариством або хочуть у нього вчитись. Жодна людина не може існувати без пам’яті. Пам’ять – це ключ, а сакральні місця – кладовища – її надзвичайні носії. Жодна виставка, жоден фільм, жоден інший вид мистецтва не може відобразити те, що сотні волонтерок та волонтерів, переважно поляків, але також і українців, зробили протягом 37 років на понад 150 кладовищах, що залишились без опікунів через війни та переселення. Понад 3000 результатів роботи Товариства – надгробні плити, що вдалося зберегти ще на деякий час. На цих плитах записана історія, їх можна знайти на понад ста українських цвинтарях у Польщі (понад 2200 надгробків, але також хрести чи каплиці, придорожні та польові), кількох єврейських та німецьких цвинтарях Польщі та на 18 українських, українсько–польських та польських цвинтарях в Україні, де Товариство працює вже 16 років (288 відремонтованих надгробків). |
![]() |
Гладкий М. В. Надбання Величної Скіфії : монографія / М. В. Гладкий. - Київ : Новий друк, 2025. – 211 с. : фот. До уваги читачів, зацікавлених минулим України, пропонується монографічне видання – збірник узагальнених наукових і науково-популярних відомостей, матеріалів і довідок у контексті Скіфології. Автор монографії мав на меті об’єктивно, з метою просвітництва широкого загалу, оптимізовано узагальнити та наочно презентувати наявну інформацію щодо Величної Скіфії. Ця країна не лише стала точкою опори непересічної цивілізації, відлуння якої збереглося і донині, але й виконала роль колиски націєдержавотворення нашої Вітчизни, котра героїчно та наполегливо виборює право на гідну геоглобальну суб’єктність. Мудрість і спадщина скіфів, предків українців, може стати у нагоді сучасному і прийдешнім поколінням. |
![]() |
Гладкий М. В. Золоті обереги Великої Скіфії : ілюстроване енциклопедичне видання / М. В. Гладкий. - Київ : Р.К. Майстер-принт : Фамільна друкарня Huss, 2021. – 335 с. : фот. В ілюстрованому енциклопедичному виданні «Золоті обереги Великої Скіфії» знавець української праісторії Микола Гладкий розглядає існування на теренах нашої Вітчизни культури скіфів, віддаленої від сьогодення на історичну глибину у більше ніж дві з половиною тисячі років. Автор-упорядник – рятівник глибинної пам’яті, вводить у науковий обіг велику кількість раніше невідомих раритетів, створених нашими предками, древніми майстрами Праукраїни. Унікальні матеріали видання «Золоті обереги Великої Скіфії» автор дослідив особисто. Кожну реліквію подано із описами та якісними фотозображеннями, параметрами, діаграмами та спектральними аналізами, картами областей України з місцями знахідок. У книзі також представлено опрацьовані Катериною Сідіропуло афоризми легендарного скіфа Анахарсіса, одного із семи мудреців древньої Еллади, сучасника Солона. Книга-епос уперше представлена в такому обсязі, вона призначена для широкого кола читачів: науковців, істориків, колекціонерів, краєзнавців, викладачів, студентів, учнів і всіх, хто цікавиться історією України, а також всесвітньою історією давніх часів. Потужне зібрання інформаційних матеріалів формувалося із 1992 року. |
![]() |
Колесник В. Олекса Новаківський і Поділля : матеріали до біографії митця / В. Колесник ; Музей Вінниці. - Вінниця : Вінницька обласна друкарня, 2025. – 119 с. : фот. Це видання присвячено Олексі Новаківському – видатному українському живописцю і педагогу. Його творчість – ціла епоха в розвитку національного українського живопису. Цей митець, якого ставлять на один щабель з Іваном Трушем, перебував у епіцентрі культурного життя західу України й Галичини зокрема. На його творчості позначився переламний етап кінця XIX – початку XX століття, коли художники прагнули до максимального вираження, експресії, філософського аналізу складних життєвих явищ. У виданні представлений опрацьований досить значний пласт біографічної літератури, присвяченої Новаківському, визначено напрямки архівних пошуків. Ці матеріали доповнюють розвідку та допомагають візуалізувати середовище, в якому зростав Олекса та під впливом якого формувався. |
![]() |
Марія Заньковецька та її доба : науковий збірник за матеріалами XXIX Наукових читань на тему «Вплив жінок-мистикинь на становлення і розвиток українського мистецтва», 14 грудня 2023 р., Київ / Департамент культури КМДА, Музей театрального, музичного та кіномистецтва України, Будинок-музей Марії Заньковецької. - Київ : Музей театрального, музичного та кіномистецтва України, 2024. – 112, [1] с. : [4] арк. фот. Збірник вміщує статті учасників XXIX Наукових читань «Марія Заньковецька та її доба», які щороку проводяться в Будинку-музеї М. Заньковецької, відділі МТМК України. 2023 року читання було присвячено видатним діячам українського мистецтва, сучасницям М. Заньковецької та нинішнім, які талановито й плідно працювали на його розвиток у минулому і продовжують цю справу у сьогоденні. |
![]() |
Лексикон бібліофіла / Київський клуб бібліофілів, Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Інститут книгознавства ; авт.-уклад.: Г. І. Ковальчук, А. П. Кончаковський, О. Д. Погонець. - Київ : Бихун В. Ю., 2025. – 145 с. Видання містить терміни та їх дефініції, що застосовуються в бібліофільській практиці, в роботі з рідкісними та цінними виданнями, в книгознавчих студіях. |
![]() |
Однопозов І. Радянська реклама і пропаганда на вулицях Києва / І. Однопозов. - Київ, 2025. – 176 с. : фот. Видання присвячено малодослідженій і татуйованій темі – зовнішньому рекламно-агітаційному оформленню столиці УРСР 1950-х – 1980-х. Альбом вміщує понад 170 знімків, переважно архівних: рекламих торгових пропозицій і соціальних закликів, пропагандистських декоративних та шрифтових гасел. |
![]() |
Фомиця Т. О. Лесь Курбас. Від Корифеїв до Авангарду : у 2 т. Т. 1 / Т. О. Фомиця. - Суми : Коллаж-Принт, 2025. – 399 с. Ця книга про видатного українського режисера Леся Курбаса, творчий шлях якого проліг від професійної роботи в театрі Корифеїв до постановки авангардних п’єс у створеному Курбасом театрі «Березіль». У книзі вперше більш ґрунтовно приділено увагу знайомству Леся Курбаса з авсрійським вченим-авангардистом Рудольфом Штайнером та впливу останнього на подальшу творчу долю українського режисера. |
![]() |
Сергійчук В. В обороні української правди. Вип. 4 / В. Сергійчук. - Вишгород : Сергійчук М. І., 2025. – 755 с. : фот. Спресований час останнього п’ятиріччя залишив творчий доробок автора і ще на один, черговий четвертий випуск збірника статей «В обороні української правди». Бо ж не може, наприклад, залишатися зараз поза увагою питання про переселенські процеси українців наприкінці XIX-XXI століттях, їхнє наступне розселення в різних регіонах світу, особливо на теренах нинішньої росії, де насамперед вони приречені на повну втрату власної ідентичності. При цьому також не можна обійти проблеми повторної міграції наших земляків – це коли вони залишають уже обжиті місця й змушені перебиратися до нових регіонів тієї ж російської імперії. |
![]() |
Козицький А. Голодомор: основні факти / А Козицький, М. Костів. - Київ : Національний музей Голодомору-геноциду, 2024. – 52 с. : фот. Що таке Голодомор? Чому і як він відбувся? Якими є його наслідки? Якою була реакція світу на смерті мільйонів українців від голоду? Чому Голодомор є геноцидом? Відповіді на ці запитання шукайте на сторінках цього видання. У ньому науковці Музею Голодомору коротко і простою мовою розповіли те, що потрібно знати про події 1932-1933 років. У виданні частково використано матеріали виставки Національного музею Голодомору-геноциду «Голодомор: совєтський геноцид українців». |
![]() |
Черемський К. Повернення традиції : сторінки історії кобзарства і бандурництва 1920-1930-х років. Засади сучасного відродження набутку традиційних співців / К. Черемський. - Харків : Савчук О., 2024. – 683 с. Перша частина цієї книги висвітлює маловідомі сторінки історії кобзарства і бандурництва – двох зовні подібних, але за суттю різних і самобутніх явищ української культури, які відіграли визначну роль у національному становленні українського народу. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках, коли радянський режим, викорінюючи українську національну ідентичність, вживав системних заходів для фізичного знищення традиційних незрячих народних співців – кобзарів, лірників і стихівничих. Одночасно окупаційна влада переслідуваннями і шантажем змушувала зрячих бандуристів своєю творчістю слугувати комуністичній системі. Друга частина книги присвячена історичним, соціально-культурним, громадсько-політичним передумовам сучасного відродження надбання традиційних українських співців, виконавства на кобзарських інструментах. |
![]() |
Стратегічні комунікації в умовах війни: погляд від волонтера до науковця : монографія / Національна академія Служби безпеки України : [за заг. ред. Л. Компанцевої]. - Київ : 7БЦ, 2024. – 491 с. : фот., іл. Монографія продовжує цикл видань наукової школи Національної академії СБ України з питань стратегічних комунікацій. У цьому виданні узагальнюється досвід України у протидії гібридній агресії РФ в умовах повномасштабного вторгнення (2022-2024 рр.) пропонується технології асиметричних відповідей на цю агресію, надаються практичні рекомендації фахівцям державних і безпекових інституцій щодо протидії деструктивним гібридним впливам на основі аналізу і оцінювання українського досвіду. |
![]() |
Щибря В. Пацьорки, цятки, коралики : бісерні прикраси зі збірки Володимира Щибрі / В. Щибря, О. Федорчук, Л. Воронюк. - Київ : Видиво, 2025. – 223 с. : фот., іл. Представлене видання – це етнографічний альбом, у якому представлено результати оцифрування бісерних виробів зі збірки сучасного українського етнолога й колекціонера Володимира Щибрі. Альбом налічує 219 жіночих і чоловічих прикрас з бісеру та 31 зразок народного одягу, оздобленого бісером, а також велику кількість старовинних архівних фотографій українців у народному вбранні, що підтверджують широке використання бісеру для оздоблення народної ноші та створення прикрас. До окремих виробів подано схеми, які допоможуть майстрам створювати нові прикраси, використовуючи давні орнаменти. Уперше презентовано традиційні прикраси з бісеру з усіх регіонів України, де побутували бісерні прикраси, зокрема Лемківщини, Бойківщини, Гуцульщини, Покуття, Опілля, Закарпаття, Буковини, Західного, Центрального та Східного Поділля, Волині та Полісся. Більшість артефактів, представлених у виданні, створені у період кінця XIX - середини XX ст. та уперше вводяться до наукового обігу; для більшості із них зафіксовано автентичні назви. |
![]() |
Територія пам’яті : науково-документальний журнал / Національний історико-меморіальний заповідник «Биківнянські могили» ; гол. ред. Т. Шептицька. – Київ : Меркьюрі-Поділля, 2024. Нове щорічне видання започатковане Національним історико-меморіальним заповідником «Биківнянські могили». Журнал «Територія пам’яті» покликаний стати майданчиком для наукового осмислення трагічних сторінок минулого та збереження пам’яті про них для майбутніх поколінь. Опубліковані матеріали не лише охоплюють широке коло тем, а й допомагають боротися із тими історичними міфами та стереотипами, як продукує країна-агресор. |
![]() |
Матвієнко Є. Шевченків сад. Родові дерева Моринців і Кирилівки / Є. Матвієнко, Є. Букет, О. Дєдуш. – Київ : Markobook, 2025. – 551 с. : фот., іл. В основі книги – розкриття родоводу Тараса Шевченка, як по батькові, так і по матері. Автори дослідили архівні документи, які раніше не були доступні для загалу, щоб детально описати переплетіння різних гілок роду Шевченків та з’ясувати, як він пов’язаний з іншими родами сіл Кирилівка (Шевченкове) і Моринці. Особлива увага в книзі приділена не лише родичам Тараса Шевченка, а й іншим особам, які мали вплив на його життя. |
![]() |
Коліївщина: право на повстання : збірник наукових і науково-популярних статей / упоряд. Є. Букет. – Київ : Markobook, 2025. – 455 с. : фот., іл. – (Бібліотека Історичного клубу «Холодний Яр») (Серія «Українська думка» ; кн. 4). Коліївщина (1768-1770) була національно-визвольною боротьбою українського народу за відновлення своєї суверенної держави з революційною моделлю соціальної рівності, яка лише згодом була реалізована і діє досі на Європейському континенті. Її проводом стали герої-гайдамаки, які, не злякавшись тортур та смерті, зривалися в бій, за волю України й за свій народ «життя своє віддаючи». |
![]() |
Букет Є. Як це влаштовано: військо України / Є. Букет ; намалювала В. Дуван. – Харків : Основа, 2025. – 47 с. : рис. Кожен народ споконвіків живе на своїй землі. Щоб захищати її від нападу ворогів, існує військо або збройні сили. Книжка наочно і просто розповість про українські сили оборони, як влаштоване наше військо, які сили стоять на захисті нашої країни. |
![]() |
Buket Y. The 30 Wars wiZ the Cursed Neighbour / Y. Buket. – Kyiv : Markobook, 2024. – 134 p. : il. У книзі зібрана інформація про війни українців з московитами починаючи з 964 р. і до сьогодні. Це протистояння розпочалося в часи, коли ані українців, ані росіян ще не існувало. Проте, вже мали місце збройні конфлікти між племенами, які мешкали на сході Європи. Відтоді ця боротьба переходить із гарячої фази в холодну, проте ніколи не припинялася. І ми саме те покоління, що має історичний шанс покласти край цій війні, здолавши росію остаточно. |
![]() |
Букет Є. Кров і беZчестя. Московські воєначальники, які заплямували свої імена кров’ю / Є. Букет. – Київ : Markobook, 2025. – 135 с. : іл. Історичний проект інформаційного агентства Міністерства оборони України «Арміяinform» «Мундири в крові» розповідав про московських воєначальників, які заплямували свої імена кров’ю. Ця серія публікацій Євгена Букета, що виходила на сайті інформагентства у червні – листопаді 2023 року, об’єднана в збірку під заголовком « Кров і беZчесття», охоплює період від XII до XXI століття і в популярній формі оповідає про звірства найвідоміших полководців Московії / СРСР / росії, якими особливо пишаються ворожі пропагандисти. |
![]() |
Ex libris Bibliothecae nationalis Lituaniae / Martynas Mažvydas National Library of Lithuania ; [authored and compiled by Milda Kvizikevičiūtė and Viktorija Vaitkevičiūtė] ; [translation by Dalia Cidzikaitė] ; [Hebrew entries by Lara Lempertienė]. – Vilnius, 2024. – 312 p. : il. Це розкішно оформлена книга про найцінніші рукописні та друковані пам’ятки XIV–XIX століть, що зберігаються в Національній бібліотеці Литви імені Мартинаса Мажвідаса. Деякі з них увійшли до Литовського національного реєстру програми ЮНЕСКО «Пам’ять світу». Зміст, особливості, значущість та історичне значення найцінніших рукописних і друкованих документів Національної бібліотеки розкриваються у розповіді про історію книжкової культури Литви, поданій у дев’яти розділах: «Передмова», «Мистецтво рукописів», «Релігійне письмо», «Заборонена преса», «Бестселери», «Перетин культур», «Майстерність та новаторство», «Сторінки впливу», «Збереження документальної спадщини». Кожен розділ супроводжено вступними текстами, анотаціями та численними ілюстраціями. Видання є не лише науковим, а й візуально-естетичним відкриттям для кожного, хто цікавиться книжковою спадщиною Литви. Надруковане до 105-річчя Литовської національної бібліотеки імені Мартинаса Мажвідаса. |
![]() |
Всесвіт любові : альбом першої ретроспективної виставки Любові Панченко / керівники проєкту: Д. Попова, К. Боровик. – Київ : Музей історії міста Києва, 2025. – 64 с. : іл. Коли сьогодні Україна знову бореться за свою ідентичність в умовах повномасштабної війни, цінність мистецького спадку Любові Панченко набуває особливого символізму, адже культура та мистецтво – це особливо потужні форми спротиву. Роботи художниці завжди були сповнені духом свободи та українським колоритом, її творчість стала прикладом моральної стійкості, незламності і важливості збереження національних традицій. У цьому каталозі представлена чимала добірка творів геніальної мисткині Любові Панченко, що вражають своєю багатогранністю, майстерністю і життєствердністю, а також віддзеркалюють світогляд Любові Панченко, її вишуканий смак і невимовну любов до України. |
![]() |
Штепа А. Нещасний щасливець : спомини – роздуми - різьблення на дереві – документальні світлини : 100-літтю Антона Штепи присвячується / А. Штепа ; упоряд. і авт. передм. І. Пошивайло. – Київ, 2005. – 219, [2] с. : фот. – (Літературно-мистецька серія «З вуст майстра: етнофілософія народної творчості»). Український центр народної культури «Музей Івана Гончара» спільно з громадською організацією «Фонд Івана Гончара» та приватним підприємством «Верещинські» започаткував літературно-мистецьку серію «З вуст майстра: етнофілософія народної творчості» публікацією рукописів Антона Штепи «Нещасний щасливець». Цей незвичайний чоловік із Полісся став українською легендою – нині він добре знаний як самобутній митець, геніальний самоукраціоналізатор, музика, народний майстер музичних інструментів, народний філософ. Мова записів Антона Штепи, які він здійснював протягом 1990-років і продовжив у 2001 році, властиво народна – писалося, як говорилося. Видавці зберегли у цій книзі чернігівський діалект і мовні неологізми радянського часу. Редакційного втручання зазнали лише ті слова, які через діалектну вимову можуть бути сприйняті інакше за змістом. У книзі використано документальні світлини з родинного архіву А. Г. Штепи, фондів Українського центру народної культури «Музей Івана Гончара», репродукції скульптурних творів із збірки Музею українського народного декоративного мистецтва, а також приватні фото. |
![]() |
Українська ікона. Слобода Борисівка кінця XIX – початку ХХ століть : альбом / автор проекту, упоряд. та макетувальник Януарій [Гончар] : автор історичного нарису В’ячеслав Шуліка. – Київ, 2019. – 659 с. : фот., іл. У пошуках зразків «борисівських» ікон ієродиякон Януарій за чотири роки обстежив 100 сіл. Він мандрував містами і селами Чернігівщини, Київщини, Одещини, Черкащини. Слобода Борисівка (нині територія РФ, Бєлгородська область), в минулому український іконописний центр, що був розташований на історичних землях Слобожанщини. Борисівський іконописний промисел був унікальним явищем не лише щодо випуску масової продукції (307 тис. ікон на рік), а й в оригінальності техніки іконопису, декору, іконографічному потрактуванні. Борисівська ікона пізнавана і неповторна. У наші дні російські дослідники презентують борисівську іконописну традицію як явище російської культури, проте це не відповідає дійсності, адже етнічний склад слободи і первісна територіальна приналежність (Охтирський полк, потім Харківське намісництво) дозволяє впевнено віднести борисівську ікону до художнього явища української культури. |
![]() |
Святиня перемоги: 25 років нового життя / підгот. Текстів: Є. Хом’як [та ін.] ; художнє оформ. і дизайн П. Остапчука ; фот. А. Сидора ; верстка та підгот. До друку С. Альмеса. – Київ, 2025. – [64] с. : фот., іл. Це видання присвячене ювілею 25-й річниці відновлення Михайлівського Золотоверхого собору – святині, що стала символом духовного відродження України. На його сторінках згадується славна історія обителі, звитяжна праця братії, зворушливий спів хору, а також важливі події та історичні зустрічі, які відбувалися під золотими банями собору. |
![]() |
The Great history of the Great Church. The Dormition Cathedral / compiled by: N. Abashyna, L. Mykhailyna. – Kyiv : Antykvar Publishing Hous, 2025. – 128 p. : il. Успенський собор, одне з найшановніших святих місць православного світу, був заснований у 1073 році та освячений у 1089 році. Протягом своєї багатовікової історії церква чимало страждала від нападів, пограбувань та стихійних лих і з того часу ремонтувалася, добудовувалася та перебудовувалася десятки разів. Саме після реконструкції XVIII століття собор набув архітектурних форм, які зберігалися до його повторного зруйнування у 1941 році…Минув час, і Успенський собор, повернутий із забуття, відбудований та освячений у 2000 році, сяючи золотом своїх куполів, знову став окрасою та домінантою архітектурного ансамблю Києво-Печерської монастирської лаври та всього міста. Матеріали цього видання простежують всю історію собору, від легенд, пов’язаних з його заснуванням, до його реконструкції наприкінці ХХ століття. |
![]() |
Повоєнний СРСР / наук. керівник проєкту Я. Грицак ; над кн. працювали: О. Маєвський [та ін.]. – Київ : Портал, 2023. – [203] с. : фот., іл. – (Навігатор з історії України). Видання охоплює історію України від закінчення Другої світової війни в 1945 році й до відновлення незалежності в 1991 році та пропонує ґрунтовний огляд політичних, економічних і культурних подій повоєнного часу. Автори вписують українську історію в ширший європейський і загалом світовий контекст: пояснюють долю українських земель на тлі повоєнного перекроювання кордонів, підкреслюють зв’язки між українським культурним опором тоталітарному режиму і європейськими революціями 1968 року тощо. Долучений до тексту психологічний коментар описує травми й життєві сценарії, що дісталися нам із радянських часів, і пропонує способи роботи з ними. |
![]() |
Зяблюк Н. Мак у віруваннях, обрядах і звичаях українців / Н. Зяблюк. – Київ : Задруга, 2020. – 113, [2] с. : фот., іл. Автор – етнограф, багатолітній (майже сорок років) старший науковий співробітник Національного музею народної архітектури та побуту України, заслужений працівник культури України розповідає про мак – старожитнє диво світу. В українській культурі та віруваннях мак – багатий на символізм. Це символ краси, молодості та дівочої чистоти, але також і символ крові, смерті, та в сучасний час – пам'яті загиблих. Мак використовується як обрядовий атрибут у родинних та календарних святах, зокрема на Маковія, та має значення в народних піснях та думах. |
![]() |
Туранли Ф. Козацька доба історії України в османсько-турецьких писемних джерелах (друга половина XVI – перша чверть XVIII століття) : [монографія] / Ф. Ґ. Туранли ; наук. ред. Я. С. Калакура ; Національна академія наук України, Інститут сзодознавства ім. А. Ю. Кримського, Львівський національний університет ім. І. Франка, Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка . – Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2020. – 607, [12] с. У монографії на основі широкого спектра залучених до наукового обігу османсько-турецьких писемних джерел, зокрема турецьких архівних документів та літописів, уперше комплексно досліджено інформаційний потенціал, специфіку та значення названих пам’яток писемності в процесі дослідження історії козацько-гетьманської України другої половини XVI – першої чверті XVIII століття. Також залучено широкий масив українських та інших писемних джерел і наукової літератури. |
![]() |
Полин С. В. Скифское золото из курганов Северо-западного Приазовья (из раскопок Херсонской экспедиции Института археологии в 1980-1987 гг.) : [монография] / С. В. Полин, М. Н. Дараган ; отв. Ред. А. Наглер ; Университет «Высшая антропологическая школа». – Киев : Кишинэу, 2025. – 404 с. : фот., ил. – (Археология Украины). Монографія присвячена публікації та аналізу колекції золотих виробів зі скіфських курганів Північно-Західного Приазов’я, які досліджувала експедиція під керівництвом А. І. Кубишева у зоні будівництва Каховського каналу і Приазовської зрошувальної системи в Акимовському та Мелітопельському районах Запорізької області в 1979-1988 рр. Мало які зі скіфських поховань вціліли від зазіхань пожадливих хижаків. Проте, була здобута чудова колекція золотих виробів, дивовижно різноманітна за складом. Це переважно різні типи штампованих бляшок, елементи намист, сережок, гривня, загадковий конус та ґудзики. |