ДЯКУЄМО ВОЇНАМ, ЯКІ ЗАХИЩАЮТЬ КРАЇНУ!

Випуск 15. Традиція декоративного розпису села Самчики

У 2019 році наказом Міністерства культури України № 510 елемент «Традиція декоративного розпису села Самчики» було взято під охорону держави та внесено до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України (охоронний номер 015.нкс) [http://surl.li/nqrwv].

Історична довідка. Самчики – село у Старокостянтинівській міській громаді Хмельницького району Хмельницької області [https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/727-2020-%D1%80#Text]. Розташоване на берегах річки Случ, за кілька кілометрів від районного  центру Старокостянтинів. Село належить до етнографічного регіону Південно-Східної Волині та межує з Поділлям.

  

  Вперше село згадується в історичних документах 1545 року. Найдавніша назва – Замчики [Теодорович  Н. И. Волынь в описании городов, местечек и сел в церковно-историческом, географическом, этнографическом, археологическом и др. отношениях : историко-статистическое описание церквей и приходов Волынской епархии. Т. 4. Староконстантиновский уезд / Н. И. Теодорович. – Почаев : Тип. Почаево-Успенской Лавры, 1899. – С. 379].

Польський король Сигізмунд І подарував cело Костянтину Івановичу Острозькому, приписуючи до волості Костянтинівської. Після 1620 року Належало князівським родам Заславських, Любомирських, Сангушко. У 1715 році село отримує Ян-Самюель Хоєцький і у 1725 році закладає тут маєток-резиденцію. Наприкінці ХVІІІ ст. полковник Петро Чечель купив село Самчики і кілька інших сіл у Старокостянтинівському повіті. Новий власник почав розбудовувати і прикрашати маєток. Запросив авторитетних і талановитих фахівців з різних країн для будівництва парку. Під час польського повстання 1863 року Якуб Чечель (син Петра Чечеля) загинув, а російський уряд конфіскував маєток і продав його з аукціону у 1867 році. Власником маєтку стає Купріян Ляшков, з 1870 року – Олександр Угрімов, а з 1902 року – М. Шестаков, який продовжив розбудовувати маєток, застосовуючи новітні будівельні матеріали початку ХХ ст. Після 1918 року маєток у Самчиках дивом уцілів.

Сьогодні садово-парковий ансамбль села Самчики визнають одним із унікальних на Хмельниччині та найцікавіших архітектурних ансамблів в Україні, бо тут збереглася забудова такою, яка вона склалася на початку ХІХ ст. З 1990-х років в садибі знаходиться Державний історико-культурний заповідник «Самчики» [Легендарні села України / Х. Й. Роглєв. – Київ : Книга, 2010. – С. 32 – 239].

 

 

У селі збереглася і церква Святої Параскеви П’ятниці, про яку відомо, що у 1754 році власник села Казимир-Франциск Хоєцький розпочав закладати мури монастиря-резиденції ордену маріанів і костелу на місці згорілої дерев’яної церкви. Монастир-резиденція ордену маріанів проіснував до 1789 року, потім костел перетворили на греко-католицький храм, а у 1837 році освятили його вже як православну церкву Параскеви П’ятниці – зразок народної архітектури  північного Поділля. Головною прикрасою церкви є іконостас, виконаний місцевими різб’ярами в стилі бароко і рококо, а в інтер’єрі залишились старовинні розписи. Поруч з храмом знаходиться мурована дзвіниця, яка спочатку була склепом-усипальницею родини Хоєцьких [Сакральні пам’ятки Хмельниччини: довід.-бібліогр. вид. / Хмельницька облдержадмін. Упр. культури, національностей, релігій та туризму, Хмельницька ОУНБ ; уклад. В. О. Мельник ; ред.: В. В. Маковська, Т. А. Шмаль ; відп. за вип. К. А. Чабан. – Хмельницький : Стрихар А. М., 2018. – С. 59 – 60].

 

Село Самчики сьогодні відомо не тільки своїм садибним комплексом, але і самчиківським народним розписом, що базується на традиціях народного мистецтва південно-східної Волині.

Сільське середовище було завжди мистецьким. Одним із найцікавіших видів народного мистецтва України є народний декоративний розпис – малювання, яким оздоблювали стіни хат та господарських будівель, дерев’яний хатній інтер’єр, знаряддя праці, посуд, іконостаси, вулики, скрині тощо. Саме у південно-східній Волині, на межі з Поділлям, здавна хати були розмальовані рослинними візерунками, які вважались оберегами. Село Самчики Старокостянтинівського району Хмельницької області є колискою, в якій зародився унікальний український декоративний розпис, що згодом отримало назву «самчиківський» за географічною назвою походження. Тут сформувалася особлива традиція декоративного розпису. Талановиті малювальниці виконували стінописи на замовлення, поширюючи це мистецтво в регіоні. Побілені стіни українських хат давали вільний простір для творчості – декорування мальованим барвистим орнаментом. Традиція малювання розвивалася протягом тисячоліть і була тісно пов'язана з сучасною філософією життя, магічними віруваннями та діяльністю. Малюнки на стінах були візитівкою кожної гарної господині. Зовнішні стіни розмальовували в смугу певного кольору, здебільшого у білий, червоний, жовтий. Фарбами були місцеві поклади глини (жовтої, білої), вохр (золотистої, червоної), рослинні барвинки. Зовні хати облямовували орнаментом довкола дверей і вікон на чільній стіні, інколи й причілковій. У середині хат розписи, зазвичай, різноманітніші й багатші. Акцент на комині  печі. ЇЇ декілька разів на рік, переважно до свят та урочистих сімейних подій, білили й розмальовували (орнаментували). Темнішою (жовтою, червоною, рудою) підводили черінь, припічок. Розписували також сволок, смугу над вікнами, міжвіконням. Цікаво прикрашали долівку, яку обводили з усіх боків каймою з мотивами хмелика, бігунця або геометризованих елементів, що надавало вигляду килима. Пензлі, щіточки робили «з пса», «з кішки», «з курки», «з проса». Для штампів брали картоплину, буряк, вату тощо. А щоб барвники набули яскравості та не лущилися від дощу, додавали жовток курячого яйця. Розводили фарби молоком, тоді вони добре входили в ґрунт стіни і ставали тривкішими [Пажимський О. Декоративний розпис Старокостянтинівщини: стінопис, мальовки / О. Пажимський // Народне мистецтво. – 2005. – № 1 – 2. – С. 12–14.].

Найбільший розквіт народного традиційного декоративно-прикладного мистецтва припадає на ХІХ – поч. ХХ ст., після 20-х років ХХ ст. спостерігається загальне її зниження, і тільки у 60 – 90-х роках ХХ ст. починається знову відродження. З’явилося багато народних майстрів – яскравих індивідуальностей, які стали відроджувати втрачені традиції місцевих осередків народного традиційного мистецтва. У селі Самчики Старокостянтинівського району Хмельницької області розпис на хатах  можна було побачити на власні очі ще в 50-х роках минулого століття. З часом малярська традиція майже зникла. У 1960-х роках ХХ ст. зусиллями українського етнографа Олександра Пазимського та його колег зі студії «Просвіт», за знайденими аналогами розписів на деяких хатах та скрині, відродив народний декоративний самчиківський розпис, перенісши його на картини. Відтак мистецька студія «Просвіт» розпочала розвивати традиції місцевого декоративного розпису, збагатила його орнаментально, сюжетно та колористично. Подальший розвиток настінного розпису привів до перенесення на папір сюжетних композицій та орнаментів — такі декоровані листи називалися «мальовками», ними прикрашали оселі, успішно продавалися на базарах і ярмарках, що сприяло їх поширенню. Набуваючи рис самостійного художнього розпису, мальовка трансформувалася в декоративний станковий розпис — оригінальний витвір народного мистецтва, у якому майстри зберегли декоративність вирішення. Майстри, на місцевих традиціях минулого, почали відроджувати народний декоративний розпис «мальовку».

Місцевий художник Борис Шнайдер застосував орнаментальні мотиви розпису на своїх килимах. Збагатили  народний розпис Старокостянтинівщини Олександр Пажимський, Віктор Раковський, Михайло Юзвук, Сергій Касьянов, Ілля Трохимчук та їхні учні: Вікторія Радочина, Яна Власенко-Бернацька, Ольга Машевська, Ольга Полупан, Наталія Луценко, Сергій Касьянов, Анна Михальчук, Анастасія  Кілессо, Олександр Фалатюк, Дмитро Старостюк, Анюта Олійник та інші.

 

 

[Ілюстрації зі статті Пажимського О. Декоративний розпис Старокостянтинівщини: стінопис, мальовки / О. Пажимський // Народне мистецтво. – 2005. – № 1 – 2. – С. 12–14].

 

Художники активно займаються популяризацією самчиківського розпису по всій країні та далеко за її межами. Роботи майстрів зберігаються у національних музеях, картинних галереях  та приватних колекціях України, Польщі, Нідерландах, Італії, Америці. Твори самчиківського розпису виставляються на обласних, всеукраїнських та закордонних мистецьких виставках.

За останні роки самчиківський розпис став, без перебільшення, величезним відкриттям в Україні. Якщо донедавна Самчики більше славилися дивовижної краси палацово-парковим комплексом, то нині село, завдяки своїм розписам, набуває все більшої популярності серед поціновувачів народного мистецтва.

У цьому унікальному осередку декоративно-прикладного мистецтва діє Самчиківська дитяча художня школа традиційного народного мистецтва, учні якої беруть активну участь в багатьох конкурсах дитячої творчості. Майстри із Самчиків розписали велетенську Диво-Писанку, яка брала участь у Всеукраїнському Параді вишиванок 2012 року.          

Писанка у с. Самчики https://ukrainer.net/samchykivskyy-rozpys/

З метою привернення уваги широкої громадськості до проблеми збереження цього розпису, його подальшої популяризації у вересні 2018 р. Український культурний фонд підтримав проєкт «Нове життя Самчиківського розпису», який реалізувався в рамках партнерства Хмельницького обласного науково-методичного центру культури і мистецтва та мистецької ініціативи UAMAZE. У рамках проєкту «Нове життя самчиківського розпису» митці працювали над перетворенням населеного пункту Самчики на арт-село. Волонтери із Києва, Хмельницької області та місцеві художники розмальовували будинки, школу, арт-кав'ярню,  паркани, автобусні зупинки відомим місцевим розписом «Самчиківка». Відтак, сподіваються, з втіленням цього проєкту їх арт-село стане ще бажанішим для відвідування туристами. У Києві оздоблені самчиківським розписом багато арт-об’єктів: дитячий клуб на Подолі, дитяче відділення Київського онкоцентру, школа-інтернат № 11, звичайний шкільний паркан У Дарницькому районі, фасад будівлі Державної театральної школи-студії, укриття у Деснянському районі на Троєщині.

 

  

    

с. Самчики Хмельницької обл., хати, зупинка, паркан розписані в рамках проєкту https://www.chasipodii.net/article/27592/

 

 
Фасад будівлі Державної театральної школи-студії https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2552904-u-kievi-prezentuvali-proekt-nove-zitta-samcikivskogo-rozpisu.html

 

 
Дитячий клуб на Подолі https://ua.news/ua/capital/foto-budynok-na-podoli-prykrasyly-samchykivskym-rozpysom

Самчиківський розпис базується на традиціях народного мистецтва південно-східної Волині. Самчиківський розпис чітко вирізняється з-поміж інших регіональних технік народного декоративного розпису оригінальними композиційними рішеннями та сюжетами, стилістикою, символікою, кольорами та технікою виконання. З часом малюнки ускладнювалися, з’являлися нові мотиви та колірні рішення. Польські Wzory Lowickie Wycinanki – схожі на самчиківський розпис. «Самчиківка» не має плавних переходів між кольорами. Вона виглядає як різнокольорова витинанка.

Самчиківський розпис сюжетний, композиція розписів обумовлена місцем, яке вони заповнюють. Характерними особливостями в самчиківському розписі є те, що в ньому переважає рослинний орнамент («рожа», «барвінок», «мак», «півонія», «соняхи», «мальви», «виноград», «вишні», «калина», «чорнобривці», «дубове листя», «колосочки», «косиця», «огірочки» тощо), виконаний у біло-червоно-коричневій гамі на білому, сірому, голубому, синьому або жовтому тлі. Настінні розписи вражають декоративністю композицій,  характерне активне заповнення площини, масивність плодів і зубчатого листя. Улюблені мотиви – зображення дерева життя, райське або казкове дерево, як символу роду у вигляді вазону, гілки чи букету. Згодом у розписи вводяться зображення тваринного світу, переважно птахів: «голуби», «зозуля», «півні», «лебеді», «соколи», «гуси», «ворони», «горобчик», «яструб», «пава». Для «самчиківки» характерним є використання стилізованих геометричних елементів розпису – «хрести», «зірки», «кучері», «п’ятаки», «курячі лапки» та ін. Такі ж декоративні елементи притаманні й місцевим писанкам. Введення в розпис значної кількості елементів дало змогу широко використовувати образи-символи: дівчина — «квітка», «зірка», «голубка», хлопець — «дуб», «сокіл», місяць», родина — фантастичне «дерево», «горщик», «букет». Основні кольори – жовтий, зелений, синій, червоний, білий, додаткові – фіолетовий, коричневий, чорний. Кольори можуть бути теплими, холодними, або змішаними. Вони кладуться в певній тональній послідовності. Якщо фон темний, то крайні елементи малюнка слід розмальовувати у світлі кольори, а центральні в темніші, і навпаки. Гармонійне співвідношення кольору й фону, краса ліній малюнку й композиційних рішень надають самчиківським розписам довершеності й неповторності. Так формуються їх регіональні особливості.

Майстри використовують у своїй творчості матеріали, образи та символи які стосуються історії та культури, створюючи свою школу розпису. Самчиківський розпис, як символічний маркер території, позитивно вплинув на позиціонування усієї Хмельниччини, яка завдяки цьому народному мистецтву сприймається та ідентифікується як носій яскравих позитивних асоціацій і статусів, що пов’язані з автентичними і самобутніми традиціями українського розпису. Самчиківський розпис продовжує трансформуватися, щоб інтегруватися в сучасну дійсність, зокрема через виставки, туристичні заходи, заснування художніх шкіл з опанування техніки розпису, проведення майстер-класів тощо. Село Самчики, сприймається сьогодні як унікальна родзинка нематеріальної культурної спадщини України, що сприяє розвитку інфраструктури та перетворення його на туристичний центр.

Список літератури з фонду Національної історичної бібліотеки України

Книжкові видання

  1. Верховний О. У. Хмельницька область : (географічний нарис) / О. У. Верховний. – Київ : Рад. школа, 1960. – 112 с. : іл., карт. Шифр: 33С/В36.
  1. Brzezińska-Marjanowska W. Pałac w Samczykach – zapowiedź późnoklasycystycznego stylu w architekturze rezydencjonalnej Wołynia / W. Brzezińska-Marjanowska // Архітектурна спадщина Волині : зб. наук. пр. – 2016. – Вип. 5. – С. 15-21. – Текст пол. Шифр: Пр4456/2016/5.
  1. Горна Л. А. Стилістичні особливості садово-паркового комплексу в с. Самчики // Мистецька спадщина Поділля у контексті полікультурного європейського простору: зб. наук. праць / Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка ; ред. О. М. Завальнюк. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський нац. ун-т, 2010. – С. 48 – 5 Шифр: А23020/9(с2)/М656.
  1. Двадцять дев’ять зупинок від Хмільника до Хмельницького: путівник / Д. Малаков. – [2-е вид., стер.]. – Київ : Грані-Т, 2010. – 111, [1] с. : іл., фот. Шифр: А39513/9(с2)(03)/Д222.
    Зі змісту: На берегах Случі. – С. 64 – 76.
  1. Івченко А. С. Україна. Фортеці, замки, палаци... : путівник / А. С. Івченко, О. Пархоменко. – Київ : Картографія, 2010. – 598 с. Шифр: А22108/9(с2)(03)/І-258.
    Зі змісту: Самчики. – С. 537 – 538.
  1. Історія міст і сіл Української РСР: в 26 т. / АН УРСР. Ін-т історії; голов. ред. П. Т. Тронько. – Хмельницька область / ред. кол. М. І. Мехеда. – Київ, 1971. – 706 с. : 12 л. іл., карти. Шифр: 9(с2)/І-907.
    Зі змісту: Самчики. – С. 503 – 504.
  1. Історія міст і сіл Хмельниччини (за працями Юхима Сіцінського і Миколи Теодоровича) / Нац. акад. педагогічних наук України, Хмельницький обл. еколого-натуралістичний центр учнівської молоді ; упоряд. О. О. Тимощук. – Хмельницький, 2011. – 560 с. : іл.
    Зі змісту: Самчики. – С. 375 – 376.
  1. Історико-культурні заповідники України: довідк. вид. / М-во культури і туризму України, Наук.-дослід. ін.-т пам’яткоохоронних дослідж. – Київ : Фенікс, 2007. – 174 с. Шифр: А18011 / 9(с2)(03)/І-902.
    Зі змісту: Самчики. – С. 141 – 142.
  1. Легендарні села України / Х. Й. Роглєв. – Київ : Книга, 2010. – 225 с. Шифр: В1974 / 9(с2)(03)/Л384.
    Зі змісту: Самчики. – С. 232 – 23
  1. Найден О. С. Орнамент українського народного розпису : витоки, традиції, еволюція / О. С. Найден ; АН УРСР. Ін-т мистецтвознавства, фольклору та етнографії ім. М. Т. Рильского. – Київ : Наук. думка, 1989. – 130, [2] с. : 8 арк. іл.
  1. Напиткін В. М. Символіка Хмельницької області: довід. / В. М. Напиткін, К. М. Богатов. – Хмельницький : Мельник А. А., 2016. – 128 с. : iл., карт., схем. Шифр: В4021/901.8/Н272.
    Зі змісту: Старокостянтинівський район. Самчики. – С. 100.
  1. Пажимський О. Декоративний розпис Старокостянтинівщини: стінопис, мальовки / О. Пажимський // Народне мистецтво. – 2005. – № 1 – 2. – С. 12–14. Шифр: Н31/05/Н30/2005/1/2.
  1. Пажимський О. М. Проблеми розвитку традиційного народного декоративно-прикладного мистецтва Хмельниччини // Фольклорна спадщина та етнографія: шляхи збереження і розвитку: Матеріали обл. наук.-практ. конф. 15 грудня 2004 року / Упр. культури Хмельницької облдержадмін., Хмельницька обл. універс. наук. б-ка ім. М. Островського, Хмельницький обл. наук.-метод. центр культури і мистецтва ; ред. В. О. Вибодовська. – Хмельницький, 2005. – С. 36 – 42. Шифр: А14122/8ф/Ф759.
  1. Палков Т. Западная Украина : путеводитель. Ч. 1. Волынская. Ровенская. Тернопольская. Хмельницкая обл. / Т. Палков. – Львов : Ладекс, 2010. – 111 с. : фото. Шифр: М2146-1/9(с2)/П143.
    Зі змісту: Самчики (Староконстантиновский район). – С. 107 – 111.
  1. Пам’ятки архітектури та містобудування України: довідник Держ. реєстру нац.-культур. надбання : [в 3 кн.]. / ред.: А. П. Мардера, В. В. Вечерський. – Київ : Техніка, 2000. – 664  с. : іл. Шифр: В476/72/П158.
    Зі змісту: Кн. 2. Садиба Чечелів. – С. 269 – 270; Кн. 3. с. Самчики Старокостянтинівського району. Садиба Чечелів. – С. 270 – 271.
  1. Раковський В. Г. Декоративний розпис // Фольклорна спадщина та етнографія: шляхи збереження і розвитку: Матеріали обл. наук.-практ. конф. 15 грудня 2004 року / Упр. культури Хмельницької облдержадмін., Хмельницька обл. універс. наук. б-ка ім. М. Островського, Хмельницький обл. наук.-метод. центр культури і мистецтва ; ред. В. О. Вибодовська. – Хмельницький, 2005. – С. 119 – 127. Шифр: А14122/8ф/Ф759.
  1. Сакральні пам’ятки Хмельниччини: довід.-бібліогр. вид. / Хмельницька облдержадмін. Упр. культури, національностей, релігій та туризму, Хмельницька ОУНБ ; уклад. В. О. Мельник ; ред.: В. В. Маковська, Т. А.Шмаль ; відп. за вип. К. А. Чабан. – Хмельницький : Стрихар А. М., 2018. – 67, [1] с. Шифр: А41263/2(03)/С157.
    Зі змісту: Церква Святої Параскуви П’ятниці, с. Самчики. – С. 59 – 60.
  1. Теодорович  Н. И. Волынь в описании городов, местечек и сел в церковно-историческом, географическом, этнографическом, археологическом и др. отношениях : историко-статистическое описание церквей и приходов Волынской епархии. Т. 4. Староконстантиновский уезд / Н. И. Теодорович. – Почаев : Тип. Почаево-Успенской Лавры, 1899. – [933] с. Шифр: 9(c2)/Т337.
    Зі змісту: Самчики. – С. 378 – 383.
  1. Тичина А. Г. Україна. Захід. Схід : путівник / А. Г. Тичина. – Харків : Фоліо, 2018. – 267, [1] с. : фот. кол., карти. Шифр: Б10238 / 9(с2)(03)/Т469.
    Зі змісту: Хмельниччина. Маршрут: Губин – Самчики. – С. 36 – 41.
  1. Франчук Д. А. Історія та народнопісенна творчість села Самчики (Старокостянтинівського району Хмельницької області) / Д. А. Франчук // Мистецька освіта та розвиток творчої особистості : зб. наук. пр. – 2018. – Вип. 4. – С. 283-293 : муз. пр. Шифр: Пр4951/2018/4.

Електронні джерела

  1. Арт-тури у Самчики [Електронний ресурс]  / UAMAZE. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://uamaze.com.ua/en/samchyky-art-tours/. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   30.11.2023.
  2. Віктор Раковський про самчиківський розпис [Електронний ресурс] / KOZAMEDIA // YouТube : [відеоплатформа]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Tct-EAB0-ds&t=9s. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 30.11.2023.
  3. Гарматюк Н. Мистецька родзинка України: у Самчиках створюють арт-село [Електронний ресурс] / Наталя Гарматюк // Єуе.ua. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://ye.ua/podorozhi/38395_Mistecka_rodzinka_Ukrayini__u_Samchikah_stvoryiyit_art_selo.html. – Дата опублікування 16.10.2018. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   30.11.2023.
  4. Ейсмунт В. Як четверо майстрів на Хмельниччині відроджують самчиківський розпис [Електронний ресурс] / Вікторія Ейсмунт // Українська правда. Культура. – Електрон. дані. – Режим доступу: http://life.pravda.com.ua/culture/2017/07/27/225543/. – Дата опублікування  27.07.2017. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 30.11.2023.
  5. Качур К. Самчиківський розпис – традиція, яку потрібно зберегти [Електронний ресурс] / Катерина Качур // Рукотвори. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://rukotvory.com.ua/info/samchykivskyj-rozpys-tradycija-jaku-treba-zberehty/. – Дата опублікування 16.11.2017. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   30.11.2023.
  6. Майстер-клас «Сюжетна композиція: самчиківський розпис» [Електронний ресурс] / ЦТДЮ м. Селидове. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-_SOBcVIM0U. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   29.11.2023.
  7. Моніторинг щодо стану життєздатності елементів НКС, внесених до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини України. «Традиція декоративного розпису села Самчики» [Електронний ресурс] / УЦКД. Дата опублікування 10.09.2020. – Електрон. дані. – Режим доступу: http://surl.li/nsuih– Назва з екрана. – Дата перегляду: 30.11.2023.
  8. Походження самчиківського розпису, його сучасний стан та символіка [Електронний ресурс] / Держ. історико-культурний заповідник «Самчики». – Електрон. дані. – Режим доступу: http://surl.li/nqrkn. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 28.11.2023.
  9. Самчиківський розпис включено до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України [Електронний ресурс] // Хмельницька облвійськадмін. – Електрон. дані.  – Режим доступу: https://www.adm-km.gov.ua/?p=63085 . – Дата опублікування 13.09.2019. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 29.11.2023.
  10. Самчиківський розпис став засобом арт-терапії у воєнний час: репортаж з виставки Ольги Машевської у Лаврі [Електронний ресурс] /  Вечірній Київ. – Дата опублікування  27. 06. 2023. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://vechirniy.kyiv.ua/news/84790/.  – Назва з екрана. – Дата перегляду:   30.11.2023.
  11. Самчиківський розпис [Електронний ресурс] / Етнохата. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/samchikivskij-rozpis/. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 29.11.2023.
  12. Самчиківський розпис [Електронний ресурс] [загальнодоступна група] / Facebook. – Електрон. дані. – Режим доступу: http://surl.li/nsstr. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 29.11.2023.
  13. Самчиківський розпис. Друге життя [Електронний ресурс] / Ukraїner.net. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://ukrainer.net/samchykivskyy-rozpys . – Дата опублікування 17.12.2019. – Назва з екрана. – Дата перегляду: 30.11.2023.
  14. Самчиківський розпис: вчимося малювати з майстром  [Електронний ресурс]  / Медіа-корпорація «Є». – Дата опублікування  28 .03.2020. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://ye.ua/kultura/48145_Samchikivskiy_rozpis__vchimosya_malyivati_z_maystrom_(FOTOViDEO).html. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   29.11.2023.
  15. Сосніна О. Традиція декоративного розпису села Самчики [Електронний ресурс] / Олена Сосніна, Таїсія Стан // Автентична Україна. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://authenticukraine.com.ua/blog/tradicia-dekorativnogo-rozpisu-sela-samciki . – Назва з екрана. – Дата перегляду: 30.11.2023.
  16. Tvої Мандри – Самчики [Електронний ресурс] / TVїй Ранок // YouTube : [відеоплатформа]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=fthFygbTNvM. – Назва з екрана. – Дата звернення : 30.11.2023.
  17. Хмельниччина туристична. Самчики. Самчиківський розпис [Електронний ресурс] / Nagolos TV. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=plqwYMYu_gU. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   29.11.2023.
  18. Як намалювати самчиківський розпис [Електронний ресурс]  / Катя Сем // YouTube : [відеоплатформа]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=RY-KAAIaC30. – Назва з екрана. – Дата перегляду:   29.11.2023.

 

Укладачі: фахівці відділу довідково-бібліографічної та
науково-інформаційної роботи
Нестеренко О. В., Снігирьова Л. М.

Докладніше про рубрику:
Нематеріальна культурну спадщину в документних джерелах